Mark Cuban heeft 12 regels voor startende ondernemers

mark-cuban-850x500

De succesvolle Amerikaanse miljardair en zakenman Mark Cuban heeft een neus voor investeringen in startups. Als eigenaar van een televisiezender, een NBA-basketbalteam en een filmproductiemaatschappij raakte hij bij het grote publiek bekend als één van de investeerders die startende ondernemers moeten zien te overtuigen in het televisieprogramma ‘Shark Tank’.

In zijn recentste boek geeft hij een checklist met twaalf regels voor wie een onderneming wil starten. Dit zijn ze.

  1. Start geen bedrijf als je er geen passie voor hebt.

Hoeveel geld men ook kan investeren, een bedrijf zal nooit een succes worden als de oprichter ervan geen brandende passie heeft om de concurrentie te verslaan.

  1. Wees niet geobsedeerd met je exit-strategie.

Het is mooi dat men ervan droomt op een dag zijn onderneming voor een hoop geld te verkopen, maar laat dat niet in de weg staan van het bedenken van een strategie om het bedrijf uit te bouwen.

  1. Werf mensen aan die passen bij je bedrijfscultuur.

Diverse achtergronden en perspectieven in het team zijn verrijkend voor de onderneming, maar het is belangrijk dat iedereen dezelfde kernwaarden deelt, anders loopt de samenwerking ongetwijfeld fout.

  1. Verkopen maken alles goed.

Een onderneming kan misschien managementproblemen hebben maar, zo verklaart Cuban, wanneer men verkopen kan genereren, dan is men een succesvol bedrijf

  1. Geef veel geld uit om de werknemers aan te trekken die essentieel zijn.

Voor het uitvoeren van de kerntaken van het bedrijf mag men enkel de beste medewerkers willen, zodat de onderneming ook echt kan uitblinken. Dat die medewerkers duur zijn maakt dan niet zoveel uit. Voor de niet-kerntaken werft men best mensen aan die bij de bedrijfscultuur passen maar die ook goedkoop zijn.

  1. Luxe is voor later.

Als men zoveel geld heeft als Google, kan men zichzelf en de werknemers verwennen. Tot die tijd geeft men beter geen geld uit aan overbodige luxe.

  1. Gebruik open kantoorruimtes.

Open kantoorruimtes zorgen voor de nodige interactie en een goede sfeer.

  1. Gebruik technologie die je beheerst.

Voor een kleine startup is het beter de software te gebruiken die iedereen beheerst en zich niet teveel aan te trekken van de standaardsoftware voor de sector.

  1. Hou je organisatie horizontaal.

“Als men in een startup managers hebt die moeten rapporteren aan managers dan faalt men gegarandeerd,” zo schrijft Cuban.

  1. Verlies je geld niet aan nutteloze zaken.

Koop bijvoorbeeld geen stapels t-shirts met het bedrijfslogo voor de werknemers. Ze zullen ze toch niet dragen buiten de werkuren. Koop er een paar voor de werknemers die de onderneming vertegenwoordigen op beurzen of evenementen.

  1.  Huur geen PR-bureau in.

Als men zelf thuis is in de sector waarin men werkt, dan weet men zelf goed genoeg welke media ervoor openstaan om van de ondernemer en zijn bedrijf te horen. Hou simpelweg een lijst bij met contactgegevens van mensen die voor die media werken en laat het hen weten als men nieuws hebt. Ze zullen in elk geval liever iets van de stichter horen dan van een PR-bureau.

  1. Hou het leuk.

Zorg dat de werknemers plezier hebben in hun werk en geen burn-out krijgen. In z’n eerste bedrijf, zo schrijft Cuban, maakte hij er een gewoonte van om 100 dollar-briefjes uit te delen aan de beste verkopers en regelmatig met hen iets te gaan drinken.

Plaats een reactie