Apple wil klanten van de stoep jagen: ‘Ga online in de rij staan’

Op 24 april, de dag dat de Apple Watch in de winkels gelegd wordt, wil Apple geen lange wachtrijen meer zien voor zijn Apple Stores. ‘Dit is een verandering in de mindset’, aldus hoofd retail Angela Ahrendts (ex-Burberry).

Apple wil klanten van de stoep jagen: 'Ga online in de rij staan'

© Reuters

Angela Ahrendts, de ex-topvrouw van Burberry die nu chef retail is bij Apple, wil dat het winkelpersoneel van Apple haar klanten aanmoedigt de lokale Apple Store te vermijden en online een Apple Watch of een nieuwe MacBook te bestellen. Dat blijkt uit instructies van Ahrendts aan het personeel, die Business Insider heeft kunnen inkijken.

De memo van Angela Ahrendts

De memo van Angela Ahrendts © Business Insider

‘Verandering van mindset

‘Ga online in de rij staan’, kopt Ahrendts’ boodschap aan de winkelbedienden. ‘De dagen van in de rij wachten en duimen om een nieuw Apple-product in handen te krijgen, zijn voorbij voor onze klanten. De Apple Store-app en onze onlinewinkel maken het veel gemakkelijker om de Apple Watch en de nieuwe MacBook te kopen. Klanten zullen precies weten waar en wanneer hun producten arriveren.’

‘Dit is een significante verandering in de mindset, en we hebben uw hulp daarbij nodig’, vervolgt Ahrendts. ‘Deel uw klanten mee dat we meer beschikbaarheid hebben online, en toon hen hoe gemakkelijk het is een digitale bestelling te plaatsen. You’ll make their day.’

Angela Ahrendts

Angela Ahrendts © Belga

Deze memo suggereert dat de buzz die (op straat) steeds ontstaat wanneer er weer eens een nieuw Apple-toestel in de verkoop gaat, niet helemaal naar de zin van Apple is, meent Business Insider. Dat ondanks de bewering van menig criticaster dat de schaarste aan Apple-producten deel uitmaakt van een PR-strategie: mensen doen denken dat deze of gene iPhone meer gewild is dan hij eigenlijk echt is.

‘Gelimiteerde Apple Watch-voorraad in Apple Stores’

Vrijwel de enige manier om straks een Watch in je bezit te krijgen – althans: in de landen waar het horloge verkocht wordt; België hoort daar nog niet bij – is door deze online te bestellen en thuis te laten bezorgen.

Apple wil klanten van de stoep jagen: 'Ga online in de rij staan'

© Reuters

Want ook als je naar een Apple Store gaat, zullen winkelbedienden het horloge online bestellen via Apples interne Apple Store ‘Kiosk’, omdat ‘de Apple Watch-voorraad gelimiteerd zal zijn in de Apple Store’, zo meldt een bron aan Business Insider. In de VS wordt een gelijkaardig systeem gehanteerd, al kan de Watch daar in sommige gevallen wel fysiek opgehaald worden als de klant hierop aandringt.

Even een Watch uitproberen? Afspraak maken

Ook even een Apple Store binnenwandelen om de smartwatch eens uit te proberen, zal niet mogelijk zijn. De horloges worden niet in de winkels uitgestald zoals iPhones. Enkel op afspraak – online te maken – kan je een Watch testen.

De Apple Watch ligt op 24 april in de winkels in Australië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Hong Kong, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De introductie in andere landen volgt volgens Tim Cook ‘snel’, maar een datum is nog niet bekend.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: