Sven Nys: ‘Wereldtitel beïnvloedt mijn toekomstplannen niet’

Proficiat Sven met je reactie op Roger de Vlaeminck en Roland Liboton, groots!

‘Ik ben daar absoluut niet mee bezig. Je kan generaties niet met elkaar vergelijken. Ik ben trots op mijn carrière en hoef niet op een hoger schavotje geplaatst te worden.’ 

 

‘Back in Belgium!’ De fans van Sven Nys die hem wilden begroeten op de luchthaven, moesten vroeg uit de veren, want de kersverse wereldkampioen tweette dinsdagochtend al om kwart na zes dat hij weer in het land was. Het gezin van Nys en een tweehonderdtal fans stonden de ’Kannibaal van Baal’ in de aankomsthal op te wachten.

‘Ik zal met volle teugen genieten’, zei de kersverse wereldkampioen. ‘Mijn zoon en vrouw terugzien, dat was een heel intens moment. Met hen deel je een heel jaar alle emoties, die wil je graag zo snel mogelijk terug bij je hebben. Wonder boven wonder voel ik me nog redelijk fris, na een nachtvlucht met weinig slaap. Maar misschien komt de klop straks als ik thuis ben’, verklaarde de tweevoudige wereldkampioen.

Vandaag zeker fietsen, vanavond vieren

Zal de 36-jarige Nys zich met het komende feestgedruis nog kunnen concentreren op het veldrijden, met woensdag al meteen de Parkcross van Maldegem?

‘Mijn laatste pedaaltrap was die van zaterdag aan de finish. Ik zou ’mijn beste vriend’ in de loop van dinsdag toch nog eens willen zien. Ik moet woensdag koersen, dus dan moet je toch even op de fiets gezeten hebben. Maar vanavond ga ik eerst toch eens goed vieren met de fans in Baal.’

‘Amerikanen horen bij het internationale veldrijden’

Nys pleitte ook voor de internationalisering van het veldrijden. ‘Het veldrijden in Amerika leeft echt. Het Amerikaanse publiek, dat gemiddeld jonger is dan het Vlaamse, is helemaal anders. Veel Amerikanen zijn uit liefhebberij actief bezig met het veldrijden. Kinderen van actieve renners zullen er na dit WK aangezet worden om ook in het veldrijden te stappen. We hebben absoluut promotie gemaakt voor onze sport. We moeten nu stappen zetten om de Amerikanen nog meer bij het Europese crossen te betrekken. Na iedere cross zouden we de winnaar enkele vragen in het Engels moeten laten beantwoorden, zo kunnen de Amerikanen meevoelen wat zo’n renner in die wedstrijd heeft beleefd. Hopelijk kunnen we in de toekomst ook wereldbekermanches rijden in de Verenigde Staten. De Amerikanen horen bij het internationale veldrijden.’

‘De grootste aller tijden? Daar ben ik niet mee bezig’ 

Nys heeft na de polemiek die Roger de Vlaeminck en Roland Liboton opstartten geen zin in een discussie over wie de grootste veldrijder aller tijden is. ‘Ik ben daar absoluut niet mee bezig. Je kan generaties niet met elkaar vergelijken. Ik ben trots op mijn carrière en hoef niet op een hoger schavotje geplaatst te worden.’

Beïnvloedt de wereldtitel de 36-jarige Nys om al of niet door te gaan met veldrijden? ‘Deze trui van wereldkampioen heeft geen enkele invloed op die keuze. De wereldtitel mag emotioneel niet meespelen in mijn beslissing. Je moet ook gemotiveerd blijven zonder die trui. Nu moet ik samenzitten met mijn familie, trainer en sponsors om te beslissen of ik doorga of niet.’

 

Plaats een reactie