Hoe word ik een ‘Storyteller’? SUCCES

 

Storytelling. Je kunt geen magazine meer openslaan of je komt het tegen. ‘Een tuin moet een verhaal vertellen’, zei de immer sympathieke Bartel Van Riet laatst nog in een Humo-interview. Maar wat houdt deze gehypete term eigenlijk in? Een straf verhaal is van alle tijden, niet? Wat is nu weer het best verkochte boek ter wereld?

0 Harry Potter and the Goblet of Fire (J.K. Rowling)
0 Vijftig tinten grijs (E.L. James)
0 De Lenige Liefde (Herman De Coninck)
0 De Bijbel (God)

De Succesformule

Juist ja, dat laatste. Toch hebben al deze verhalen meer gemeen dan je denkt. Ze teren op dezelfde principes nog het best beschreven door Chip en Dan Heath in hun meesterwerkje Made to Stick. Leest dat boek! Laten we hun tips even linken aan die Bijbelse bestseller. What sticks according to Dan & Chip? Well, probably something…

Simple: geboren in een stalletje
Unexpected: onbevlekt ontvangen, really?
Concrete: water in wijn, twaalf apostelen, kruis.
Credible: de gevonden brieven, koningen, verschillende bronnen.
Emotional: de judaskus.
Stories: de kruisweg, de wederopstanding, de barmharige Samaritaan.

Verhoog de Plakkans

Afgekort? SUCCES. Een slimmigheidje van de Heath brothers om de kleefbaarheid van je verhaal te vergroten. En het acroniem lijkt me ook zeer toepasbaar op presentaties.

Houd het simpel, breng er een snuifje verrassing in,met betrouwbare facts & figures en een tikkeltje emotie, in een mooi opgebouwd verhaal. Dat verhoogt de plakkans. En je verhaal blijft makkelijker hangen. Perfect is boring.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s