De aparte managementstijl van Netflix CEO Reed Hastings: ‘Soms neem ik maandenlang geen enkele beslissing’

Bron  BLOOVI

De aparte managementstijl van Netflix CEO Reed Hastings: 'Soms neem ik maandenlang geen enkele beslissing'

Reed Hastings tijdens zijn gesprek met TED curator Chris Anderson

Leren loslaten en stoppen met micromanagen, voor veel CEO’s is het niet evident. Vaak leeft bij bedrijfsleiders nog de perceptie dat je alles eerst nog langs hen moet passeren. Iets wat uiteraard enorm veel tijd kost. Reed Hastings, co-founder en CEO van Netflix, is een van de uitzonderingen die daar – naar eigen zeggen – helemaal geen moeite mee heeft.

Vrijheid geven

“Ik probeer zo weinig mogelijk beslissingen te nemen”, vertelde Hastings tijdens een interview met TED-curator Chris Anderson. “Soms neem ik een heel kwartaal lang geen enkele beslissing.” Hoe hij dat doet? Door elke werknemer de mogelijkheid en verantwoordelijkheid te geven om zelf te beslissen wat er moet gebeuren.

Zelf beslissingen kunnen nemen, voor Netflix is het méér dan enkel wat mooie woorden. Het bedrijf ziet dit namelijk als één van zijn belangrijkste kernwaarden. Zo verwoorden ze het althans zelf in hun culture deck: “Ons doel is om mensen te inspireren, wat veel belangrijker is dan hen te managen. We vertrouwen erop dat onze teams doen wat ze denken dat het beste is voor Netflix – daarom geven we hen veel vrijheid, macht en informatie. We geloven ook dat mensen het beste uit zichzelf kunnen halen wanneer ze vertrouwen en vrijheid krijgen, en de mogelijkheid hebben om het verschil te maken.”

Open cultuur

Om die verantwoordelijkheid en vrijheid voor hun mensen te creëren, wordt het delen van kennis en informatie gestimuleerd. “We zijn de anti-Apple”, duidt Hastings. “Bij Netflix krijgt iedereen alle informatie. Zo proberen we een gevoel van verantwoordelijkheid aan te wakkeren bij ons werknemers, en hen de mogelijkheid te geven om dingen te doen.”

Toch was de intussen 57-jarige Amerikaanse ondernemer in het verleden niet altijd happig om de teugels in die mate los te laten. Voor hij samen met Marc Randolph Netflix uit de grond stampte, stond Hastings aan het hoofd van bedrijven die allesbehalve open waren. “We waren zo hard bezig met onze procedures dummy-proof te maken, dat uiteindelijk er nog alleen maar dummies bij ons aan de slag wilden.” Net daarom wilde hij van Netflix een organisatie maken die geen straks afgelijnde processen had, maar tegelijk ook niet mocht verzanden in chaos.

Reed Hastings is alvast tevreden met die keuze: “De hele tijd word ik geconfronteerd met belangrijke beslissingen waarvan ik niet eens wist dat ze genomen waren – wat fantastisch is”, vertelde hij aan TED-curator Anderson. “En doorgans draaien die gewoon goed uit.”

Tot nu toe lijkt de aparte open aanpak van Netflix goed te werken. Hun groei is niet te stuiten met nu al meer dan 125 miljoen abonnees wereldwijd, maar ook op vlak van employee happiness stelt de streaminggigant niet teleur. In vergelijking met andere grote techspelers, blijkt Netflix er op vlak van employee satisfaction er met kop en schouders bovenuit te steken.

Bron headerfoto: TED 2018 by TED Conference / CC BY-NC-ND 2.0

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s