Wat marketeers in 2018 wakker zal houden

Bron: PUB

bookPUB stelde aan Nicolas Finet van Sortlist de vraag wat marketing straks nog betekent. U vindt zijn antwoord hieronder.

Iedereen weet ondertussen dat marketing voortdurend evolueert. In amper tien jaar hebben wij een toenemend aantal bedrijven zien groeien van een innovatieve start-up tot een internationale reus. Natuurlijk zijn er de GAFA geweest, de sociale media, nadien Spotify, Uber, AirBnB, Whatsapp … Ze hebben elk hun “sector” overstuur gebracht en in sommige gevallen zelfs bepaalde ondernemingen, waarvan men dacht dat deze onbreekbaar waren, schade veroorzaakt.

Zoals ik onlangs voor Forbes schreef, ben ik ervan overtuigd dat – ook al lijkt de vorm compleet verschillend – de fundamenten van marketing nog steeds gelijk zijn en zullen blijven: dichter bij de klant komen, creatief zijn en zichzelf voortdurend in vraag stellen.

Hoe moeten we nu het verschil zien tussen interessante innovaties en “buzz” innovaties? Met dit artikel wil ik een poging doen tot een paar voorspellingen betreffende de nieuwe technologieën en de toepassingen ervan voor marketeers in 2018.

Beeld WhatsApp en zo

Een drastische herschikking van content marketing

Talloze artikels zeggen en herhalen het: “content is key”. Dat hebben de meesten ondertussen goed begrepen en de nodige budgetten werden vrijgegeven. Als bewijs ervan tonen meerdere studies aan dat het voor de meerderheid van de marketeers wel degelijk een uiterst doeltreffend instrument is om hun werk uit te voeren en dit van jaar tot jaar te verbeteren.

Op voorwaarde natuurlijk dat u het verstandig gebruikt en kwaliteit waarborgt. Onlangs zijn we steeds meer ‘geïndustrialiseerde’ content tegengekomen. De platformen van Facebook en Google hebben dit begrepen en worden gedwongen om hun algoritmes telkens te updaten. In oktober benadrukte Marc Pritchard, Chief Brand Officer van Procter & Gamble, de behoefte om terug te keren naar pertinente, kwaliteitsvolle inhoud voor de klant. De tijd dat wij klanten overstroomden met nutteloze informatie is voorbij. In 2018 zal de inhoud beslist kwalitatief moeten zijn.

De opkomst van one-to-one marketingaccentureinnovationcenter

We spreken al een tijdje over one-to-one marketing, maar in 2018 zal deze benadering eindelijk doorbreken. Een recente studie door Accenture heeft zo aangetoond dat het negeren van de personalisering van de klantervaring zeer duur kan uitvallen voor bedrijven. In 2016 zijn bedrijven die hun diensten niet personaliseerden 756 miljard dollars kwijtgeraakt en is 43% van hun cliënteel overgestapt naar de concurrent.

Personalisatie is dus geen optie meer; ze is onmisbaar om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden. Momenteel verliest men even snel een klant als men er een bijwint. Een sterke band met de klant opbouwen vraagt tijd en moeite.

Het ontstaan van “martech” technologieën is bovendien ongelooflijk. De kaart die Chief Martech jaarlijks publiceert wordt telkens complexer, op het punt dat het ingewikkeld wordt om er nog iets van te verstaan. Wist u dat het voortaan mogelijk is om in real-time de startpagina van uw website per individuele gebruiker aan te passen? Welkom in 2018!

De evolutie van influencer marketingING

Influencer marketing is een strategie waar marketeers niet genoeg van kunnen krijgen: volgens een studie door het Amerikaans bedrijf Linqia, voorzien 39% van de ondervraagde professionals om hun budget voor influencer marketing te verhogen in 2018.

Toch moet men weten dat, hoewel het budget voor influencer marketing toeneemt, het aantal influencers waarschijnlijk zal dalen in 2018. Bedrijven ontmoeten inderdaad bepaalde problemen met influencers, namelijk het gebrek aan transparantie en de moeilijkheid om de ROI te berekenen.

Een groot aantal bedrijven overweegt om interne influencers te gebruiken om de stem van hun merk te vertegenwoordigen. Met andere woorden hebben ze de intentie om de influencer marketing aan hun eigen medewerkers toe te vertrouwen. U moet zich daarbij echter verzekeren dat de waarden perfect zullen worden vertegenwoordigd. Dat is reeds het geval hier in België, waar ING een soortgelijk programma gelanceerd heeft.

Voice marketing: een marathon, geen sprintAmazon pantry

Voice search is tot nu toe vrij discreet, maar is al een deel geworden van ons landschap. De virtual assistants zoals Google Assistant en Amazon Alexa beginnen steeds meer consumenten te verleiden en vooral marketeers zien in deze nieuwe chat interfaces een pertinente tool om hun doelen te bereiken.

Volgens de voorspellingen van Juniper Research, zullen marketeers tegen 2022 zowat 19 miljard dollars spenderen aan het ontwikkelen van intelligent personal assistants. Het idee hierachter is om het mogelijk te maken om eender welke bestelling te plaatsen door gewoonweg uw toestel aan te spreken. Het is nu al mogelijk om dit te testen via uw smartphone. In de Verenigde Staten maken sommige bedrijven als Domino’s Pizza als gebruik van Amazon Alexa.

Indien u zoals ik bent, ervaart u waarschijnlijk nog enige frustratie ten opzichte van de immaturiteit van deze innovaties. Maar zoals Thomas Husson, vice directeur van Forrester Research, zegt: “Voice search is een marathon en geen sprint”. Zo eindigt mijn gevaarlijke voorspellingsoefening. Laten we volgend jaar opnieuw afspreken om de evolutie te bespreken.