Het constante einde-van-de-wereldsfeertje: ‘Ik mijd het nieuws en ik ben… gelukkig’

Het weekblad Humo viert deze week de publicatie van zijn 4.000-ste nummer en doet dat door op zoek te gaan naar mensen die tegen elke prijs het nieuws mijden.  Dat worden er,  volgens Irene Costera Meijer, hoogleraar journalistiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam, steeds meer.

Komende zomer komt ze met cijfers over het fenomeen, dat ze samen met een collega van Oxford University bestudeerde.  Eén zaak staat nu al vast:

Er zijn steeds meer nieuwsmijders:

Humo interviewde een aantal van deze mensen en zocht naar hun motivatie om het nieuws te mijden:

Bram Van Oost (33), founding partner van Cloudoki:

“[…] 90 procent is slecht nieuws, of dingen die me geen fluit interesseren. De Belgische politiek, bijvoorbeeld. Dat zijn heel veel laagjes bullshit op elkaar. Het gaat zelden over het beleid en de gevolgen daarvan voor de bevolking. Het is een slecht theaterstuk van bonobo’s in dure pakken die wat tegen elkaar staan brullen over wie gelijk heeft over één of andere futiliteit. De ene heeft een tweet gestuurd, waarop drie anderen reageren, en daar gaan de media dan drie dagen op door.”

Annemarie Kota (42), laborante:

“Dertien jaar geleden heb ik ook mijn tv naar de kelder gebracht. Ik had op een avond allerlei leuke plannen gemaakt, maar er was niks van terechtgekomen omdat ik zo verknocht was aan al die domme series op tv. Ik dacht: ‘Waar ben ik mee bezig? Het leven vliegt voorbij en ik zit hier naar dat bakje te turen. Weg ermee!’ Er kwam veel tijd voor anderen in de plaats. We hebben de laatste vijftien jaar veel vrienden over de vloer gehad en veel gezelschapsspelletjes gespeeld. Het leven wordt leuker als je keuzes durft te maken.”

Tom Peeters (30), ex-journalist P-magazine:

“[…] Het constante einde-van-de-wereldsfeertje is ook vreselijk. […] De media dragen bij tot een angstklimaat. Ik heb eens een reeks gemaakt over onheilspellende fenomenen en apocalyptische doemscenario’s die de media jarenlang hebben beheerst: het gat in de ozonlaag, de zure regen, het SARS-virus… De rode draad was dat de berichtgeving destijds fel overdreven en zelfs ronduit sensationeel was. Intussen hebben de wetenschap en de politiek doeltreffende oplossingen gevonden. Vandaag spreekt niemand nog over die thema’s.”

Minder nieuws = meer tijd voor jezelf en minder neerslachtig

De teneur is zowat overal dezelfde: “Als er echt belangrijke zaken gebeuren, komt het nieuws wel tot bij mij” en mensen die het nieuws niet meer volgen worden rustiger, minder neerslachtig en krijgen meer tijd ter beschikking om andere zaken te gaan doen.

Geïnformeerd zijn of gelukkig zijn, aan u de keuze!

Geef een reactie

