Jupiler scoort in de media dankzij voetbal

Foto: Belga Image

De Jupiler Pro League, Omloop Het Nieuwsblad of AG Memorial Van Damme klinken sportliefhebbers ongetwijfeld bekend in de oren. Titelsponsoring van een groot sportevenement is een succesvolle manier om veel media-aandacht te creëren voor een merk, zo bewijst een onderzoek van Belga Solutions.

Bedrijven linken niet alleen hun naam aan bekende sporters, maar kiezen vaak ook voor titelsponsoring van een sportevenement of zelfs een volledige competitie. Zowel in de media als bij de supporters ontstaat zo een langdurige associatie tussen het merk en de sport. En dat levert behoorlijk wat return op. Belga Solutions kan met de zogenaamde Brand Monitor goed zien hoe vaak merken vermeld worden in de media, zowel online als offline (kranten, websites, televisie, …).

Jupiler en Proximus

Voetbal is veruit de sport waarover de media het vaakst berichten. Brouwer AB InBev is hoofdsponsor van de Belgische eerste klasse, die officieel de Jupiler Pro League heet. Dankzij deze verbintenis werd het biermerk sinds begin dit jaar al meer dan 17.000 keer vermeld in de berichtgeving, met een opvallende piek op de laatste speeldag van de reguliere competitie (12 maart). Tel je het potentiële maximumbereik van al die media samen, dan kom je aan een theoretisch publiek van meer dan 400 miljoen personen.

Ook de eerste klasse B (de vroegere tweede klasse) heeft een titelsponsor. De Proximus League leverde het telecombedrijf dit jaar al circa 5.000 publicaties op. Fors minder dan de eerste klasse dus, maar nog altijd met een gigantisch potentieel maximumbereik van 174 miljoen personen. Ter vergelijking: EuroMillions scoort zo’n 3.000 berichten en een bereik van 90 miljoen met zijn titelsponsoring van de basket- en volleybalcompetities.

Eén dag

Tot slot is het ook interessant om te zien wat eendagsevenementen opleveren. In de wielerwereld is de Omloop Het Nieuwsblad een mooi voorbeeld. Deze openingskoers van het wielerseizoen heette sinds 1947 Omloop Het Volk en werd in 2009 omgedoopt tot Omloop Het Nieuwsblad na de integratie van de krant Het Volk in Het Nieuwsblad. In 2017 was de Omloop Het Nieuwsblad al goed voor 224 berichten en een gecumuleerd bereik van 1,4 miljoen personen.

De atletiekmeeting AG Memorial Van Damme – voortaan in goede banen geleid door Cédric Van Branteghem – heeft nog minstens tot en met volgend jaar verzekeraar AG Insurance als hoofdpartner. Vorig jaar zorgde dat in de maanden augustus en september voor 208 mediavermeldingen van AG Insurance.

Ook in de autosport is titelsponsoring zeer gebruikelijk. In het Formule 1-kampioenschap zijn niet alleen de teams genoemd naar de sponsor of motorleverancier, maar draagt ook elke Grote Prijs de naam van een sponsor (Rolex, Heineken, …). Zo koppelt bandenmerk Pirelli vanaf dit jaar zijn naam aan de Grote Prijs van België en alleen al die aankondiging zorgde voor 18 mediaberichten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s