Manchester City koopt 18-jarige die op elke veldpositie kan worden ingezet

Manchester City

Manchester City, de Engelse voetbalclub waarvoor onze landgenoten Kevin De Bruyne en Vincent Kompany  uitkomen, heeft de 18-jarige Kieran Brown op de loonlijst gezet. Die kan op elke positie op het veld worden ingezet, maar zal opmerkelijk genoeg nooit tegen een bal trappen. Brown is namelijk een van de beste spelers ter wereld van het digitale voetbalspel FIFA 16. Hij heeft 293.000 volgers op zijn YouTube-kanaal.

Man. City, zoals de club van de nieuwe trainer Pep Guardiola doorgaans wordt genoemd, is na West Ham United de tweede Engelse club die zo een van de absolute sterren uit de ‘eSports’-competitie onder contract legt. Kieran ‘Kez’ Brown moet op online voetbaltoernooien de lichtblauwe kleuren van zijn club gaan verdedigen.

eSports

‘eSports’ is een verzamelnaam voor de videospelletjescompetitie die dankzij internet en streaming-platforms als Twitch.tv en YouTube is uitgegroeid tot een miljoenenbusiness. Verwacht wordt dat eSports in 2017 ruim 465 miljoen dollar aan inkomsten zal genereren uit advertenties, merchandising en media-inkomsten. Er wordt niet enkel gevoetbald. Vooral gevechtsspelletjes als Halo, Counter-Strike, League of Legends en Defence of the Ancients 2 zijn er populair.

Professionele voetbalclubs zetten om 2 redenen in op eSports: ten eerste werken vedetten als ‘Kez’ Brown en Sean Allen, die voor West Ham uitkomt, als magneten op jongere fans. Tijdens thuiswedstrijden zullen in het clubhuis aanwezig zijn, waar ze het tegen fans zullen opnemen in online competities. Ze zullen ook video’s maken rond FIFA 16 en die op de website van hun club posten.

FC Barcelona plays League of Legend

Verder zullen clubs er in de toekomst alle belang bij hebben zelf zo’n ‘eSports’ team te kopen. Grote clubs – zoals FC Barcelona en Bayern München – zijn niet enkel in voetbal actief, maar ook in een andere reeks sporten, zoals basketbal, handbal, veldhockey, rollerhockey enz. Een online-sportteam lijkt dus een natuurlijke aanvulling van het aanbod. 

Dat FC Barcelona straks een team afvaardigt in de globale League of Legend-competitie is dus alleszins een mogelijkheid. Kijk naar concurrent Manchester United, dat naast een kledinglijn, ook een eigen restaurant en een reeks geaffilieerde hotels uitbaat. Een vertegenwoordiging in ‘s werelds belangrijkste online competities lijkt dus onvermijdelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s