Aan deze 6 eigenschappen herken je een goede manager

Word jij gek van je manager? Of heb je net een fijne baas? Heb je jezelf al eens afgevraagd hoe jij het er vanaf zou brengen? Alexander Keehnen, Head of Operations bij reisorganisatie Tinker, somt de 6 eigenschappen op van een uitstekende baas.

 1. Een goede manager neemt niets persoonlijk

Kun je alles tegen je manager zeggen? Goed zo! Een goede manager weet dat er geen plaats is voor zijn of haar ego en is niet bang om fouten toe te geven. Iedereen maakt fouten en door feedback niet persoonlijk te nemen ontstaat er ruimte om te leren en te groeien.

2. Een goede manager wil het proces, niet de mensen, verbeteren

Ook als jij een fout maakt, neemt je manager je dat niet kwalijk. Een goede manager zal het werkproces proberen te verbeteren, zodat jij minder fouten maakt. Bijvoorbeeld door processen te standaardiseren of te automatiseren. “Don’t blame the person, blame the process.”

3. Een goede manager is objectief

Een goede manager is enkel geïnteresseerd in de waarheid achterhalen. Beslissingen neemt hij of zij op basis van objectieve informatie, zoals statistieken. Argumenten zoals “zo doen we het altijd al” doen bij een goede manager de alarmbel rinkelen.

4. Een goede manager wil zichzelf overbodig maken

Door taken te delegeren aan de teamleden en tijd te investeren in hun ontwikkeling zorgt de manager ervoor dat hij of zij overbodig wordt. Uiteindelijk kan de manager doorgroeien naar een nieuwe uitdaging, en is iemand anders er helemaal klaar voor om de huidige verantwoordelijkheden over te nemen. Zo wint iedereen!

5. Een goede manager loopt voorop

Een goede manager is een leider. Een leider bepaalt de juiste richting en de daarbij horende prioriteiten. Een goede manager heeft dan ook een duidelijke visie waar hij of zijn samen met het team naar toe werkt. Het team is enthousiast over de visie en start een gezamenlijke missie om de organisatie te verbazen met hun prestaties. De manager loopt voorop.

6. Een goede manager geeft het voorbeeld

Bij voorop gaan in de strijd hoort het goede voorbeeld geven. Een goede manager beantwoordt altijd e-mails netjes en komt zijn of haar afspraken na. Een manager die onvoorbe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s