15 zaken die u moet weten over de Super Bowl

Bron: EXPRESS

AFC Championship - New England Patriots v Denver Broncos
DENVER, CO – JANUARY 24: Rob Gronkowski #87 of the New England Patriots is tackled by Josh Bush #20, Shiloh Keo #33 and Danny Trevathan #59 of the Denver Broncos in the fourth quarter in the AFC Championship game at Sports Authority Field at Mile High on January 24, 2016 in Denver, Colorado. Ezra Shaw/Getty Images/AFP

Zondag wordt in San Francisco de finale van de Super Bowl gespeeld tussen de Carolina Panthers en de Denver Broncos.

De Super Bowl is de finale van de American Footballcompetitie, waarbij de kampioen van de American Football Conference het opneemt tegen de kampioen van de National Football Conference, de twee professionele competities die verenigd zijn onder de National Football League, die de Super Bowl organiseert.

De Super Bowl is een van de belangrijkste sportevenementen in de Verenigde Staten en is met meer dan honderd miljoen kijkers – samen met de finale van de UEFA Champions League – een van de best bekeken sportevenementen ter wereld.

Hoogmis van de Amerikaanse consumptiemaatschappij

De finale van de Super Bowl is ook de hoogmis van de Amerikaanse consumptiemaatschappij en de belangrijkste dag voor de reclame-agentschappen, die hun nieuwste spots dan aan het publiek tonen:

  1. De finale vindt dit jaar plaats in het Levi’s Stadium in San Francisco met een stadioncapaciteit van 75.000 plaatsenHet gemiddelde toegangsticket kost 4.879 dollar (het duurste kost 27.938 dollar) De ticketverkoop brengt dus ruim 365 miljoen dollar op.
  2. In 2015 keken 114,4 miljoen mensen naar de finale van de Super Bowl, een absoluut record.
  3. 59,9 miljoen mensen zullen zondag aanwezig zijn op een of andere Super Bowl-party.
  4. 7,5 miljoen Amerikaanse gezinnen kopen voor de Super Bowl een nieuwe televisie.
  5. Wie tijdens de finale Super Bowl-gerelateerde items koopt, geeft daar gemiddeld 68 dollar aan uit.
  6. Tijdens het Super Bowl-weekeinde worden 1,23 miljard kippenvleugels genuttigd, 4 miljoen pizza’s verorberd en nog eens 50 miljoen kratten bier gedronken. Met deze cijfers moet het weekeinde enkel onderdoen voor Thanksgiving.
  7. Daags na de finale zullen 7 miljoen mensen zich ziek melden op hun werk.
  8. Een advertentie die zondag gedurende 30 seconden wordt uitgezonden, kost 5 miljoen dollar of omgerekend zo’n 166.000 dollar per seconde.
  9. In 1967 kostte een 30 seconden durende tv-spot tijdens de finale nog 42.000 dollar; pas in 1985 werd de grens van 1 miljoen dollar gesloopt. In 2014 werd nog 4,5 miljoen dollar neergeteld voor een spot van een halve minuut.
  10. Tussen 2003 en 2012 steeg de prijs van een 30 seconden durende reclameclip voor de Super Bowl met 60%.
  11. 92% van de Super Bowl-kijkers zegt de advertenties te zullen bekijken.
  12. 62% van deze kijkers zegt ook tijdens de finale op sociale media commentaar te zullen geven over de advertenties.
  13. Tussen 2003 en 2012 haalden de televisienetwerken voor de Super Bowl in totaal 1,85 miljard dollar aan advertenties binnen.
  14. In 2012 werden de Super Bowl-advertenties ook na de wedstrijd nog 400 miljoen keer bekeken via de sociale media, dat is meer dan tijdens de wedstrijd zelf.
  15. Een van de succesvolste Super Bowl-campagnes ooit staat op naam van Volkswagen. Het bedrijf betaalde in 2011 ruim 3 miljoen dollar voor onderstaande spot die omgerekend 100,9 miljoen dollar in media-visibiliteit opbracht, een ROI van 33 op 1.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s