Hoofdredacteur ‘Het Journaal’ bijt van zich af

Bron: Nieuwsblad.be

Beste Bjorn, blijven doorgaan! Constructieve journalistiek! Ik ben grote fan!

Hoofdredacteur ‘Het Journaal’ bijt van zich af
Foto: Carlo Coppejans
Hij zou ‘mediageil’ zijn, ‘onmetelijk ijdel’ zelfs. Hij zou moslimterreur afzwakken. ‘Obama-wanker’, wordt hij genoemd, en ‘Amerika-autist’. Een baas die zijn mensen burn-outs bezorgt; vandaar zijn bijnaam ‘Björn-out’. En van zijn leuze ‘Het Journaal moet inspireren, niet deprimeren’ krijgen heel wat mensen het Spaans benauwd. Hoog tijd voor een gesprek met Björn Soenens (47), de hoofdredacteur van Het Journaal van de VRT.

‘Kun je misschien aanstippen dat jullie mij gebeld hebben, niet omgekeerd?’ Björn Soenens lacht zijn tanden bloot. Wees maar zeker dat we hem gebeld hebben, wekenlang. Want hoe zou het zijn met de baas van Het Journaal die begin dit jaar bakken kritiek over zich heen kreeg?

Kritiek op zijn verhaal van ‘constructieve journalistiek’. Op zijn schimpscheuten aan het adres van VTM Nieuws, dat volgens hem mensen ‘bang maakte’ en zich bezondigde aan ‘hijgerige journalistiek’. Op zijn veeleisendheid voor het personeel, die hem de bijnaam ‘Björn-out’ opleverde.

Als het over terreur gaat, zijn er mensen die de kriebels krijgen van ‘Het Journaal’. Jullie nuanceren te veel, zwakken moslimterreur af.

(zucht) ‘De kritiek dat de VRT dat nieuws niet wil tonen, dat we die onthoofdingsvideo’s niet willen ­laten zien. Waarom maakt ISIS die video’s? Om zo veel mogelijk haat te verspreiden en te choqueren. Ze wíllen dat iedereen dat ziet. Dat is een groot verschil met een oorlog tussen partijen die geen camera’s willen, geen pottenkijkers. Dan moet je daar als nieuwszender bij zijn, beelden van tonen. Maar zo’n video… (pauzeert) Bij Het Journaal zetten we véél liever in op experts en eigen reportages om nieuws te duiden. Kijk naar de populariteit van Rudi Vranckx. Die sprak hier in Gent voor vijfduizend man; er waren achttienduizend gegadigden. Omdat de mensen willen weten hoe de wereld in elkaar zit. Ook jongeren. Die willen nieuws, maar ook achtergrond. Dat gaat niet om positivo journalistiek, de wereld beter voorstellen dan ze is. Wel om uitleggen. Ik ben er heilig van overtuigd: inzicht maakt mensen gelukkiger.’

Is ‘Het Journaal’ de beste nieuwsuitzending die er is in Vlaanderen?

(overtuigd) ‘Ja. Omdat we meer doen dan het voorspelbare en meer doen dan wat iedereen doet. Als je alleen feiten brengt, heb je aan een uitzending van twintig minuten genoeg. Zo doen ze het in de meeste landen, van Nederland tot Zweden. Onlangs gaf ik een workshop constructieve journalistiek aan de ­Nederlandse omroep NOS. Die hadden hun uitzending geopend met een verhaal over het zelfmoordcijfer dat in Nederland het sterkst gestegen was, samen met Griekenland. Niemand stond erbij stil om ook de context mee te ­geven: Nederland bengelt nog altijd onderaan de ladder, het aantal zelfdodingen is in België en Zweden veel hoger. Als je de context weglaat, jaag je kijkers angst aan.’

Heeft u de mol bij de VRT-nieuwsredactie al gevonden die de mail lekte van Martine Tanghe die zich zorgen maakte over de werking van de nieuwsdienst?

‘Ik heb op de redactie geen heksenjacht ontketend om iemand aan de schandpaal te kunnen nagelen. Omdat ik niet kan werken in een sfeer van paranoia. Ik heb op de vloer wel gezegd: wie ­kritiek heeft, mag die in mijn gezicht uiten. Ga niet achter mijn rug, dat is laf. Om de twee weken mail ik op de vloer mijn kroniek van Het Journaal rond. Daarin huldig ik het principe: praise what you like, ik benadruk wat ik goed vind in plaats van te bashen. Ik wil vermijden dat mijn mensen cynisch worden, dat is de laagste vorm van ­verantwoordelijkheid.’

Lees hier het volledige interview over de ‘karaktermoord’ op de ‘veelgeplaagde’ hoofdredacteur.

Klik hier en lees het volledige artikel

Geef een reactie

