Gezonde keuze moet in voetbalkantine heel normaal worden

Knap, dit verdiend aandacht ook in Vlaanderen!!!

Frikandel, kroket en broodje bal zijn al jarenlang vaste kost in voetbalkantines. De KNVB en horecagroothandel Sligro willen daar met hun nieuwe samenwerking een gezond alternatief aan toevoegen. Mensen die gezonder eten zijn fitter, energieker en veerkrachtiger. Eigenschappen die ook binnen de lijnen goed van pas kunnen komen. Dat begint met een goed aanbod in de kantine.  

Sligro is voor voetbalclubs al een bekende naam, omdat de groothandel bij veel verenigingen al verantwoordelijk is voor het assortiment in de kantine. Sligro wil als leverancier nu actief bijdragen aan meer keuzemogelijkheden. Overigens hoeft dat niet direct het einde te betekenen van het oude vertrouwde broodje bal.

“Natuurlijk moet dat gewoon besteld kunnen worden”, zegt KNVB-woordvoerder Koen Adriaanse. “Het gaat erom dat iemand die zin heeft in een banaan voorafgaand aan de wedstrijd ook terecht kan in de kantine. Dat is nu lang niet overal het geval.” De samenwerking die de voetbalbond met Sligro voor de komende vier jaar aangaat, past in de ambitie om meer mensen bewust te maken van het belang van gezonde voeding en voldoende beweging.

ToonAfbeelding.ashx.jpeg

Workshop voor 20 voetbalclubs
De KNVB en Sligro merken bij veel clubs de bereidheid om samen te werken aan die doelstelling, maar dan liefst op een zo laagdrempelig mogelijke manier. Adriaanse: “Dat is heel begrijpelijk. Voor veel verenigingen is het toch een beetje een sprong in het diepe. Ze willen ook uit financieel oogpunt uiteraard zeker weten dat hun kantine goed blijft draaien.”

De frikandel en broodje bal zijn gegarandeerde succesnummers. Dat is bij vers fruit en een groentesoepje een kwestie van afwachten

De frikandel en broodje bal zijn gegarandeerde succesnummers, dat is bij vers fruit en een groentesoepje nog even een kwestie van afwachten. Adriaanse spreekt van een leerproces voor alle betrokkenen. “De samenwerking met Sligro hebben we voor de wedstrijd Nederland-Verenigde Staten officieel afgetrapt met een workshop voor twintig clubs. Ze hebben hun vragen en wensen kenbaar gemaakt. Die gebruiken wij als input om hen verder op weg te helpen.”

Voor de clubs is het in de eerste plaats belangrijk om met hun leverancier om de tafel te gaan zitten. Vaak bestellen zij bij Sligro op routine al jarenlang dezelfde producten in dezelfde aantallen. Aan Sligro de taak hen te wijzen op een heel ander en breder assortiment dat net zo goed de moeite waard kan zijn. Niet alle clubs zullen direct even enthousiast en fanatiek reageren.

Teambox
“Er zijn genoeg best practices die we kunnen delen om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen. Het is een kwestie van maatwerk om aan te voelen waar behoefte aan is en welke twijfels er nog moeten worden weggenomen”, aldus Adriaanse. “Voor clubs is het bijvoorbeeld belangrijk dat ze niet met producten blijven zitten als het een week wat minder loopt. Daarom werken we nu onder meer aan een teambox. Die worden dan per elftal besteld en er zit voor iedere speler een vers stuk fruit in. Zulke nieuwe ideeën stimuleren wel gezond eten, zonder dat de kantine er veel risico voor draagt.”

ToonAfbeelding-1.ashx.jpeg

De ambitie van KNVB en Sligro is duidelijk: bewuster en gezonder eten rondom het sporten. De twee partners trekken er de tijd voor uit om die te verwezenlijken. Zij koppelen geen keiharde cijfers aan het aantal kantines dat over vier jaar duidelijk meer gezonde producten moet aanbieden.

“Wij kunnen faciliteren, uiteindelijk moeten verenigingen ervan overtuigd raken. Daar gaat het om.” De KNVB signaleert dat er al veel clubs experimenteren met een breder aanbod en hoopt dat zij daar de komende jaren structureel beleid van maken. Enthousiasme onder voetballers verhoogt de kans daarop aanzienlijk.

“Het is lastig om te bepalen hoeveel belangstelling er is, omdat er vaak nog onvoldoende aanbod is. Vast staat dat gezondheid ook voor onze leden een belangrijk thema is. Verenigingen zullen daar zeker op inhaken, maar dat is geen proces van twee weken. Daar is tijd voor nodig.”

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s