Miljoenen ruilen traditionele tv in voor internettelevisie

netflix

In Groot-Brittannië maken gezinnen massaal de overstap van traditionele televisie naar online concurrenten zoals Netflix, Now TV en Amazon. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau IHS waarin wordt aangegeven dat deze drie platformen inmiddels gezamenlijk op meer dan zes miljoen gebruikers kunnen rekenen.

Daarmee bereiken de aanbieders van online televisie volgens de onderzoekers op dit ogenblik gezamenlijk al één kwart van de Britse huishoudens. Drie jaar gelegen was er nog geen sprake van een gevestigde online aanbieder van televisie. De druk op de traditionele televisiesector wordt daarmee steeds groter.

Controle

Online televisie geeft de kijker de volledige controle over de programmering. Hij kan immers zelf een eigen selectie van programma’s samenstellen, maar ook zelf bepalen wanneer hij die content wil bekijken en welk platform – met inbegrip van laptop of mobiele telefoon – hij daarvoor wenst in te schakelen.

Het is volgens Joris Evers, woordvoerder van Netflix, echter vooral het aanbod van exclusieve online programma’s dat achter de toenemende vraag naar online televisie moet worden gezocht. “Een exclusief programma met online reeksen zoals Breaking Bad, House of Cards en Orange is The New Black bewezen het enthousiasme van de Britse gezinnen voor de programmering van Netflix,” meent hij.

Inmiddels zou Netflix in Groot-Brittannië 4,4 miljoen abonnees tellen, tegenover minder dan 3 miljoen gebruikers één jaar geleden. Ook Amazon heeft er 1,8 miljoen klanten, terwijl Now TV van Sky op ruim 0,7 miljoen consumenten zou kunnen rekenen. Volgens IHS zal de snelle groei van de sector ongetwijfeld verder worden gezet.

Vermoed wordt dat tegen het einde van dit decennium de helft van alle Britse gezinnen op online televisie zullen zijn aangesloten. Die gedragswijziging heefteen gigantische impact op de traditionele betaaltelevisie. Opgemerkt wordt dat Virgin Media dit jaar al meer dan tienduizend kabelklanten heeft verloren. Bij Sky is er sprake van een daling met bijna honderdduizend consumenten sinds begin vorig jaar.

Premium content

IHS benadrukt dat de televisiemarkt weliswaar geen inkrimping kent, maar wel van karakter verandert. Opgemerkt wordt dat de consument een groot belang hecht aan de flexibiliteit die het internet te bieden heeft. Sky heeft het voorbije jaar 400.000 klanten voor betaaltelevisie bijgewonnen, wat volledig te danken is aan Now TV.

De traditionele betaaltelevisie wordt ook geconfronteerd met kleinere portefeuilles. Vele consumenten behouden immers hun abonnement, maar het beperken het aantal kanalen waarvoor ze willen betalen. Toch verwachten de analisten niet dat betaaltelevisie snel zal verdwijnen.

“Vaak wordt betaaltelevisie immers verkocht in bundels met andere diensten,” wordt er opgemerkt. “Bovendien bieden deze platformen ook een grote hoeveelheid premium-content aan. Echte voetbalfans of filmliefhebbers zullen nog altijd bereid zijn om te betalen voor een abonnement op Sky of Virgin.” (mah)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s