Ondernemen kampt met imagoprobleem

Te weinig aandacht en eenzijdige beeldvorming

 © IMAGEGLOBE

 © IMAGEGLOBE

Het ondernemerschap kampt met een imagoprobleem. Alleen in Japan wordt er minder bewonderend gekeken naar succesvolle ondernemers dan in België. Het percentage starters in ons land behoort tot de laagste van Europa.

Uit een onderzoek van de Vlerick Business School, dat De Tijd kon inkijken, blijkt bovendien dat de Vlaamse televisiejournaals nauwelijks aandacht hebben voor ondernemerschap. In de studie, die in opdracht van de Vlaamse regering is gemaakt, is de berichtgeving in de zevenuurjournaals van VRT en VTM over ruim tien jaar geanalyseerd.

Onderzoekster Tine Holvoet nam daarvoor de databank van het Steunpunt Media onder de loep. Daarin worden bijna 160.000 nieuwsitems omschreven. Trefwoorden als ‘ondernemen’, ‘ondernemer’ en hun afgeleiden komen in amper 0,1 procent van de gevallen voor.

Een uitbreiding met zoektermen als ‘kmo’, ‘bedrijf’ en ‘zelfstandige’ levert nauwelijks extra vermeldingen op. De beeldvorming is ook eenzijdig. Zo waren er zelfs meer items over ondernemerschap en criminaliteit dan over innovatie en creatieve ideeën.

Dat ondernemen in Vlaanderen met een imagoprobleem kampt, blijkt ook uit de jongste Global Entrepreneurship Monitor. Slechts iets meer dan de helft van de Vlamingen vindt dat succesvolle ondernemers een goed aanzien genieten. Alleen Japan scoort nog lager.

‘Nochtans ziet een op de drie Vlamingen voldoende opportuniteiten om een zaak op te starten in de komende zes maanden’, zegt Holvoet. ‘Maar bij de helft daarvan zit de angst om te falen in de weg.’ Slechts 6 procent ziet het zich de komende drie jaar ook daadwerkelijk doen.

De Europese Commissie merkte eind maart in een document nog op dat het starterspercentage in ons land bedroevend laag ligt. Van alle 26 EU-lidstaten doet alleen Cyprus het nog slechter dan België.

Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) zet in zijn actieplan ‘Digital Belgium’ zwaar in op starters. ‘Onder de waterlijn is van alles aan het bewegen’, zegt hij in een reactie op de resultaten van de studie. De Croo, die voor hij in de politiek ging zelf een start-up heeft opgericht, roept de ondernemers op meer in de spotlights te treden.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s