“Ik verloor 100 miljoen maar ben gelukkiger dan ooit”

Bron: New York Post

Suzanne Corso had alles wat haar hartje begeerde maar toen liep het helemaal mis. 

De New Yorkse Suzanne Corso behoorde tot de één procent rijkste mensen ter wereld tot haar man honderd miljoen dollar verloor tijdens de financiële crisis. Het gezin belandde van de regen in de drop maar Corso is naar eigen zeggen gelukkiger dan ooit.

Mijn zesjarige dochter denkt geen tweemaal na om room service te bellen en een hamburger van 25 dollar (omgerekend 22,5 euro) te bestellen. Het is november 2005 en we wonen al twee jaar in een luxueuze suite in het Ritz-Carlton. Voor mijn dochter Samantha is het de gewoonste zaak om vaak naar de room service te bellen.

Bijstand
De angst dat ons kind te veel verwend wordt, slaat me om het hart. Ik groeide op in Brooklyn binnen een gezin dat moest leven van de bijstand. Dus ik zie de charme van room service en een verwende dochter niet echt in.

Hoe ironisch dat amper drie jaar later mijn geprivilegeerde levensstijl abrupt tot een einde zou komen. Mijn echtgenoot Anthony, nu 52, verloor zijn volledige fortuin, meer dan 100 miljoen dollar (omgerekend 90 miljoen euro), ten tijde van de crash op Wall Street.

Saai
Wanneer ik er nu op terugkijk, was dit het beste wat ons kon overkomen. Rondhangen met de superrijken was afstompend en saai. Indien ik nu opnieuw honderd miljoen dollar zou krijgen, ik zou dat bedrag zonder enige aarzeling teruggeven. Waarom? Ik heb eindelijk de voldoening gevonden waar ik als kind zo hevig naar verlangde.

Corso charterde een vliegtuig om naar Mexico te gaan voor de 40ste verjaardag van haar echtgenoot. 
Typemachine
Ik herinner het me nog als de dag van gisteren toen ik mijn Anthony negentien jaar geleden ontmoette. Het leek wel het verhaal van Assepoester. Mijn moeder was nog een tiener toen ze mij op de wereld zette. Ik groeide op in armoede. Mijn oma kocht me een typemachine zodat ik mezelf “uit de armoede kon schrijven”. Ze was terecht bezorgd. Een jaar eerder had ik een relatie met een crimineel. Hij misbruikte me zowel fysiek als emotioneel en dwong me te stoppen met school. Het manuscript van mijn leven neerschrijven, was mijn ontsnappingsroute. Ik bewaarde het onder mijn matras.

Gevangenis
In 1991 vloog mijn vriendje eindelijk achter de tralies voor doodslag en wapenbezit. Ik voelde me bevrijd. Anthony kon niet meer verschillen van mijn ex. Hij was werkzaam op de beurs van New York. Tijdens een paradijselijke vakantie vroeg hij me ten huwelijk en schonk me een Rolex van 20.000 dollar (omgerekend 18.000 euro). Ik zei: “Ja”.

Jacht
Ik stopte met werken en trok bij Anthony in. Na ons huwelijk werd mijn leven één groot feest. Met ons jacht maakten we exotische reizen of we charterden een heel vliegtuig voor onszelf. Ons sociale leven draaide rond gala’s voor het goede doel. We bezaten vier huizen zoals onze suite met elf kamers in het Ritz-Carlton hotel. We hadden een nanny die permanent bij ons inwoonde.

Duurste winkels
Ik ging shoppen in de duurste winkels van Madison Avenue. Ik verveelde me. Ik droeg Gucci en Dolce & Gabbana maar voelde me leeg vanbinnen. En toen kwam de financiële crisis van 2008. Anthony kwam elke avond ontzettend gestresseerd thuis. Na een tijdje zei hij: “Weet je, we zullen onze helikopter van de hand moeten doen.”

Suzanne met haar gezin en rechts haar nieuwste boek. 
Alles kwijt
We begonnen gas terug te nemen. Ik bracht mijn kleren naar tweedehandswinkels en verkocht mijn designerhandtassen. Op een morgen vertelde Anthony dat we ook mijn Rolex moesten verkopen.

In december 2008 waren we alles kwijt: ongeveer honderd miljoen dollar. Ook al was ik overstuur, ik wist dat geld het leven niet hoeft te bepalen.

Toen moesten we vertrekken uit het Ritz-Carlton en een huisje met twee kamers gaan huren. Daar wonen we nu nog altijd. Anthony kreeg een depressie en volgde therapie.

Bestseller
Een jaar later, toen ik 41 werd, begon ik eindelijk werk te maken van mijn manuscript. Ik stuurde het naar 50 uitgeverijen, slechts eentje was geïnteresseerd. Het boek liep als een trein en ik kreeg een financieel aanbod bestaande uit zes cijfers. Toen het boek een bestseller werd, vroeg men me om een trilogie over mijn leven te schrijven.

Terugblikkend denk ik vaak aan mijn oma. Haar voorspelling kwam uit: ik heb mezelf uit de miserie geschreven. Ik shop nu bij Zara. Ons huwelijk heeft gelukkig standgehouden. Mijn dochter Samantha bestelt geen room service meer maar is uitgegroeid tot iemand met een prachtige persoonlijkheid. Ik kan nu dankzij mijn boeken ons gezin onderhouden.

Ja, het beste dat me ooit kon overkomen was het verlies van honderd miljoen dollar. Ik zou het niet anders gewild hebben. Ik weet nu wie ik ben.

 

Geef een reactie

