Paypal-directeur: Ondernemingen moeten zich voorbereiden op een wereld zonder cash

 paypaldigital

In Groot-Brittannië werd dit jaar voor het eerst meer elektronisch betaald dan met cash geld. Hoewel België nog een beetje achterloopt, zet die trend zich overal in Europa door. Naast de Britten kiezen ook de Nederlanders en de Scandinaviërs nu voor meer dan de helft van hun betalingen voor het gemak van een bankkaart of voor één van de nieuwe elektronische manieren van betalen.

Rob Harper, directeur mobiele handel bij Paypal, waarschuwt dat de cashvrije samenleving er snel aankomt en roept bedrijven op zich goed voor te bereiden.

Ponden en pennies houden de Britten steeds minder vaak bij in de vorm van bankbiljetten en munten. Van alle aankopen die de Britten het voorbije jaar hebben gedaan, zou volgens statistieken 52 procent elektronisch zijn betaald. Dat cijfer ligt zelfs nog hoger als de aankopen van minder dan één pond niet worden meegerekend.

Contactloos en mobiel betalen

De meeste elektronische betalingen gebeuren met traditionele bankkaarten of met kredietkaarten. Nu die platformen steeds vaker uitgerust worden met een handige functie om contactloos en zonder het gebruik van pincodes te betalen, verwachten experts trouwens dat de bankkaarten in de toekomst nog een groter marktaandeel in de financiële transacties zullen veroveren.

In een column voor CityAM benadrukt Rob Harper echter dat alternatieve elektronische betalingsmogelijkheden momenteel volop worden uitgetest en hij voorspelt dat die toepassingen wellicht ook een succesverhaal zullen worden.

Daarvoor is het volgens Harper voldoende om naar de populariteit van smartphones te kijken. In Groot-Brittannië bezit een meerderheid van de volwassenen inmiddels een dergelijk toestel. Al die mensen beschikken over alle nodige elementen om betalingen te kunnen doen met het apparaat dat ze constant op zak hebben.

Bovendien worden volgens een recent rapport van Deloitte steeds meer producten telefonisch aangekocht. Het aantal mobiele aankopen breidt naar schatting elk jaar met 36 procent uit. Dat cijfer lig veel hoger dan op de totale online retailmarkt, die jaarlijks met 10 procent groeit.

Handig en veilig

Dat verklaart waarom talloze gevestigde betalingsverwerkers en nieuwe internet-startups op zoek zijn naar de optimale applicatie die deze mobiele klanten kan helpen vlot betalingen te doen. Momenteel is het nog wachten op een systeem dat door de winkeliers algemeen als betaalmiddel door de winkeliers wordt aanvaard en dat ook bij de consumenten voldoende vertrouwen zou genieten.

Wie zo’n applicatie snel lanceert, kan wellicht miljarden aan inkomsten opstrijken van klanten die het beu zijn met bankkaarten en cash op zak rond te moeten lopen.

Om een succesverhaal te worden moet die applicatie door consumenten niet enkel als een veilig product worden beschouwd. Mensen willen er ook echt letterlijk overal en alles mee kunnen betalen: van een ticket op de bus tot de pizzakoerier voor de deur. En dan nog liefst zo eenvoudig mogelijk, zonder al te complexe beveiligingsprocedures dus.

Bedrijven die ook in de nabije toekomst nog succes willen hebben, moeten daarmee volgens Harper rekening houden. Hij hoopt dat ondernemers inzien dat overstappen naar elektronische betalingen meer is dan de loutere installatie van een chip-automaat in hun zaak.

Ze moeten mobiele betalingsplatformen bieden die aan alle bovenstaande eisen voldoen. Wanneer ze daar niet in lukken zullen ze volgens Harper hun klanten zien vertrekken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s