Hoe tijdens het weekend beter te ontspannen om beter te presteren tijdens de week

coupleinbed

Workaholics zijn niet productiever dan mensen die een balans vinden tussen werk en vrije tijd. Een studie van de universiteit van Stanford toont aan dat de productiviteit boven de grens van vijftig uur per week snel achteruitgaat. Of iemand zeventig uur of vijfenvijftig uur werkt, maakt zelfs zo goed als geen verschil in de hoeveelheid gepresteerd werk.

Mensen hebben dus blijkbaar vrije tijd nodig om goed te presteren op het werk. Onderstaande tien tips kunnen helpen om tijdens die vrije tijd zo goed mogelijk te herbronnen.

  1. Ga offline

Als men tijdens het weekend nog altijd bereikbaar wil zijn, leeft men constant met een gevoel van stress omdat er een dringende opdracht zou kunnen binnenkomen. Indien men toch niet het hele weekend onbereikbaar kan blijven, moeten de online momenten vooraf worden gepand en in ieder geval zo beperkt mogelijk worden gehouden.

  1. Beperk het aantal klusjes

Klusjes lijken verdacht veel op werk en kunnen dus geen vrije tijd worden genoemd. Soms zijn ze natuurlijk wel noodzakelijk, het is vooral kwestie de taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren en ze dus ook goed te plannen.

  1. Reflecteer

Weekends zijn het perfecte moment om uit de dagelijkse drukte te stappen en alles op een rijtje te zetten. In welke richting zal de carrière evolueren, hoe gaat het met de sector, wat zijn de toekomstperspectieven… Over dat soort vragen reflecteren is op lange termijn een goede manier om een burnout te voorkomen.

  1. Ga sporten

Tien minuten sporten is voldoende om een chemisch proces in het brein in gang te zetten dat stress doet verminderen. Om ook van de fysieke voordelen van sporten te kunnen profiteren traint men uiteraard best iets langer.

  1. Volg een passie

Niet iedereen kan jammer genoeg van zijn passie zijn werk maken. Het weekend is het meest geschikte moment om zichzelf even helemaal te verliezen in zo’n passie, het zal immers helpen om verkwikt terug aan de werkweek te beginnen.

  1. Spendeer ‘quality-time’ met je familie

In het drukke bestaan zien men zijn familie vaak al te weinig. Het is dan ook zonde om op de momenten dat mekaar wel ziet naast elkaar te leven. In plaats van televisie te kijken is het misschien een goed moment om een uitstap te maken, een gezelschapsspel boven te halen of samen uit eten te gaan?

  1. Beleef een mini-avontuur

Doe eens iets dat je al lang niet meer gedaan hebt. Ga een fietstocht maken in de Ardennen, naar een concert of boek een last-minute romantisch hotel… Weten dat men in het weekend zo’n avontuur gaat beleven kan de hele werkweek leuker maken.

  1. Word op hetzelfde uur wakker

Uitslapen in het weekend is verleidelijk, maar is slecht voor de slaap-waak cyclus. Men zal zich de eerste dagen van de werkweek opnieuw moeten aanpassen en zich moe voelen. Een half uurtje later opstaan mag, maar veel langer slaapt men beter niet uit.

  1. Hou de ochtend voor jezelf

Eén goede reden om vroeg op te staan in de weekends is dat men zo een beetje tijd voor zichzelf creëert. Men zal misschien de rest van het weekend met vrienden en familie doorbrengen, maar af en toe heeft men ook een moment alleen nodig, ’s ochtends voor iedereen wakker is bijvoorbeeld.

  1. Bereid de week voor

Even tijd nemen om de komende week te plannen kan helpen om het werk overzichtelijker, productiever en dus minder stresserend maken. Als dat plan klaarligt hoeft men zich immers enkel nog bezig te houden met de uitvoering.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s