Het beste advies van Steve Jobs voor elke manager

1315817

In de New Yorker verscheen onlangs een portret van Jonathan Ive, de ontwerper die Apple mee groot heeft gemaakt. Eén van de meest opvallende paragrafen uit het portret betrof een advies dat Ive ooit van wijlen Steve Jobs, destijds chief executive van Apple, had gekregen. Het is een advies dat elke manager boven zijn bureau zou moeten hangen.

De New Yorker merkt op dat Steve Jobs berucht was voor zijn meedogenloze kritieken. Jonathan Ive herinnert zich daarbij een dag jaren geleden, toen hij protesteerde omdat hij zag hoe een aantal collega’s door de kritiek verpletterd werden.

Jobs antwoordde echter dat het geen enkele zin had om vaag te blijven. Die houding was volgens de Apple-topman een vorm van egoïsme. “Het kan je niet schelen hoe ze zich voelen,” aldus Jobs. “Je bent ijdel, je wilt dat ze je leuk vinden.”

Duidelijke feedback

Ive geeft toe dat hij in eerste instantie verontwaardigd was over de woorden van Jobs, maar hem na verloop van tijd wel gelijk diende te geven. “Het is echt vernederend om te denken dat men het, vanuit een diep verlangen om leuk gevonden te worden, heeft opgegeven om heldere en duidelijke feedback te geven,” getuigt Ive tegenover de journalist.

Steve Jobs ging daarbij erg ver, soms misschien ook te ver. Dat leverde hem de naam op een brutale, maar tegelijk ook legendarisch effectieve manager te zijn. Die brutaliteit was ongetwijfeld niet aangenaam voor zijn werknemers, maar tegelijk begreep Jobs misschien ook dat het nog vervelender kan zijn te moeten werken voor een manager die enkel leuk gevonden wil worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s