Schrijver moet ook marketeer en vedette zijn

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Literatuur is commerciëler geworden dan ooit voordien. Dat schrijft het magazine The Economist naar aanleiding van de publicatie van het boek ‘Go set a watchman’ van de Amerikaanse auteur Harper Lee, dat al zestig jaar geleden werd geschreven en het vervolg is op de bestseller ‘To Kill a Mockingbird’.

Het magazine voorspelt dat de faam van Harper Lee ervoor zal zorgen dat ook ‘Go set a watchman’ op zijn beurt een absoluut verkoopsucces zal worden, maar er wordt aan toegevoegd dat de meeste schrijvers veel meer inspanningen zullen moeten doen om voor hun werk een voldoende lezerspubliek te kunnen vinden.

“Een succesvol boek vereist vandaag veel meer daneen schitterend idee en een boeiend proza,” aldus The Economist. “Auteurs zijn verplicht zich als een zakenman te gedragen en moeten strategisch omgaan met hun merk, waarbij ze zichzelf en hun producten met de nodige marketing zullen moeten ondersteunen.”

“De concurrentie op de lezersmarkt is immers gigantisch geworden. Twee jaar geleden werden in de Verenigde Staten 1,4 miljoen gedrukte titels op de markt gebracht. Dat was het vijfvoudige van de productie tien jaar voordien. Uitgevers spitsen zich dan ook steeds meer toe op enkele titels met bestseller-potentieel en laten onbekendere auteurs en minder populaire thema’s vaak aan hun lot over.”

Opiniemakers

“Zelfs de meest succesvolle schrijvers moeten tijd en moeite investeren om zichzelf te promoten,” zegt het magazine. “Vroeger konden de auteurs rekenen op promotie-medewerkers van de uitgeverijen, maar worden nu verplicht om eigen vertegenwoordigers in te huren. Dat geldt zowel voor succesauteurs als voor beginnende schrijvers.”

“Daarnaast moeten ze proberen steun te verwerven bij een aantal invloedrijke figuren, wiens opinie het succes van het boek kan bepalen. Bovendien werd de markt in het verleden bepaald door een beperkt aantal literaire critici van de kranten, maar die media besteden steeds minder plaats aan besprekingen, die alsmaar verder naar het terrein van bekende bloggers en sociale media verschuiven.”

“Prestigieuze bekroningen zoals de Pulitzer Prize en Man Booker Prizegaranderen erkenning en succes, maar zijn bijzonder moeilijk te winnen,” zegt The Economist nog. “Datzelfde geldt ook voor lucratieve filmcontracten. Ondernemende auteurs zullen daarom proberen om op één of andere bestseller-lijst te komen.”

“Omdat die lijsten meestal niet met totaalomzetten werken en zich richten op piekverkopen bij de lancering van het werk, kan zelfs een tactiek worden ontwikkeld om een grotere kans te genereren dat het boek erin slaagt die rangschikkingen te halen. Onder meer het maximaliseren van een voorverkoopkan een belangrijke pijler zijn voor een opname als bestseller.”

Popmuzikanten

“Het kan ook handig zijn de selectie te achterhalen van de fysieke verkooppunten die worden gebruikt om de bestseller-lijst samen te stellen,” wordt er nog opgemerkt. “Bovendien kan het verstandig zijn om een boek tijdens een rustige periode – wanneer de potentiële concurrentie beperkt is – op de markt te brengen.”

“Sluwe auteurs beseffen dat ook de bestseller slechts een relatief concept is. In sommige maanden en categorieën kan een verkoop van enkele duizenden exemplaren al voldoende zijn om de minimumgrens voor een bestseller-lijst te halen. Tenslotte kunnen ook online platformen zoals Amazon worden gebruikt om snel, ook al is het kortstondig, een bestseller te genereren.”

The Economist wijst er echter op dat slechts weinige auteurs echt van hun boeken kunnen leven. “Zelfs succesvolle schrijvers halen het grootste gedeelte van hun inkomsten uit voordrachten, consulting of onderwijs, waarbij de bekendheid als auteur een hogere vergoeding garandeert,” aldus het magazine.

“Auteurs volgen daarmee hetzelfde pad als populaire muzikanten, die in het verleden hun inkomen vooral puurden uit de verkoop van albums, die nu echter vooral promotie-materiaal zijn geworden voor concerten en tournees. Het probleem is echter dat vele schrijvers niet bijzonder geschikt zijn voor deze nieuwe benadering en vaak introverten blijken die liever in eenzaamheid werken dan in de schijnwerpers te staan.” (mah)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s