7 lessen van topatleten voor wie altijd de beste wil zijn

photo_1366993772803-1-0

In interviews met topsporters gaat het bijna altijd over de wedstrijden die ze gewonnen of de records die ze gebroken hebben. Maar als we van de atleten iets willen leren dat op ons eigen leven kan worden toegepast, zou het interessanter zijn te weten hoe ze zich voorbereiden op het leveren van uitzonderlijke prestaties. Net daarover schreef David Epstein een bestseller en hieronder vind je zijn zeven belangrijkste tips.

  1. Laat niemand zeggen dat je geen talent hebt

“Eens de uitdaging groot genoeg wordt, kan men pas echt de verschillen tussen mensen te ervarenen talenten op te merken die men voordien niet vermoedde,” zegt Epstein. “Met andere woorden, het zijn soms gewoon de omstandigheden die maken dat we uitblinken. Men kan de talenten van een individu niet beoordelen als men die persoon niet in die specifieke omstandigheden gezien heeft.

  1. Welk ambitie schroeit er in jou?

De meest succesvolle atleten bezitten volgens Epstein allemaal eenzelfde ‘Rage to Master’. Dat zou men in het Nederlands kunnen vertalen als een verschroeiende ambitie, het streven om in iets de beste of toch tenminste heel erg goed te worden. Waarin die uitmuntendheid bestaat, moet men natuurlijk zelf bepalen.

  1. Leer niet uit instructies, maar zoals een baby

Tijdens welke periode in het leven leert men het meest? Juist, die eerste paar jaar dat alles nog nieuw is en men letterlijk alles nog moet leren. Maar baby’s leren niet op dezelfde manier als de meeste volwassenen, ze leren impliciet. Dat wil zeggen, men hoeft hen niet expliciet stap per stap iets uit te leggen.

Door te experimenteren en te kijken welke feedback ze krijgen, leren ze erg snel. Dat impliciete leren werkt volgens onderzoek ook bij volwassenen beter dan expliciet leren, alleen proberen volwassenen het vaak onvoldoende.

  1. Vraag jezelf af wat je mentor zo goed maakt

Als een atleet zich graag wil verbeteren, kan hij natuurlijk aan collega’s om advies vragen. Nog beter is volgens Epstein echter te kijken naar hun voorbeeld en daarvan te leren. Impliciet leren, weet je nog?

  1. Wees een lastpak

Uit talentonderzoeken van de Universiteit Groningen, waarin al vijftien jaar kinderen op school en later in hun carrière gevolgd worden, blijkt dat de meest succesvolle kinderen moeten worden gezocht in de groep die vaak hun leraars, ouders of trainers kritisch ondervroegen.

‘Waarom is dit de beste oefening? Wat probeer je hiermee te bereiken?’ Het is een teken van engagement en een goede manier om de training van de platgetreden paden te halen.

  1. Vind je optimale inspanningsniveau

Als men zijn grenzen wil blijven verleggen, mag de training niet te comfortabel zijn. Om het optimale inspanningsniveau te vinden moet men volgens Epstein altijd zorgen dat de inspanning net iets moeilijker is dan wat voordien werd gerealiseerd. Tegelijk mag het ook niet zo’n grote inspanning zijn dat de opdracht onmogelijk wordt.

  1. Overdenken is het belangrijkste

Toen David Epstein de hoofdonderzoekster van de Groningse talentonderzoeken vroeg wat de best presterende kinderen – op school of in de sport – gemeen hadden, kreeg hij het antwoord dat de betrokkenen alles overdenken. Ze denken na over wat ze gedaan hebben en vragen zichzelf af of het werkt.

“Als we dat niet doen, lopen we het risico altijd in onze comfortzone te blijven en nooit nog inspanningen te leveren om onszelf te verbeteren,” zegt Epstein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s