Timmy Simons onthult zijn geheim

Je schoot ze ook beide aan dezelfde kant binnen?

‘Dat is een psychologisch spelletje met de keeper. Je probeert je in zijn hoofd te verplaatsen. Ik had al veel naar één kant getrapt, dus koos ik de andere. En de tweede ook. Omdat ik dacht dat hij zou denken: hij zal wisselen. Ik leg mijn hoek vast op voorhand en dan schiet ik zo hard mogelijk. Als de keeper vroeg vertrekt, kan ik nog wisselen, maar dat gebeurt niet zo vaak.

‘Der Jean-Marie’ had een geheim om strafschoppen te stoppen, wat is jouw ­geheim om ze binnen te schieten?

‘Rustig en gefocust blijven. Op de bal en op de trap. Je niet laten afleiden door gejoel of de dingen die rondom jou gebeuren.’

Je mist geen strafschoppen, maar je mist ook amper speelminuten. Op ­Helsinki na dan toch. Krijg je Europees rust?

‘Dat was omdat er drie matchen in één week waren. De trainer besliste om me wat rust te gunnen. Maar tegen Torino heb ik wel drie matchen gespeeld. Het is zeker geen regel. En we hebben nu eenmaal de luxe om te wisselen.’

Sommigen vinden dat je wat vaker zou moeten ­rusten?

‘Marc Degryse heeft dat ooit gezegd. En ik kan hem wel volgen. In mijn carrière, die toch al 17 jaar duurt, heb ik misschien tien trainingen gemist. En ik geef me altijd honderd procent.’

Het is opmerkelijk dat je ­lichaam het nog steeds aankan. Heb je een geheim?

‘Ik heb nog nooit zware blessures gehad. Dat is deels geluk. Dat je bijvoorbeeld niet op een zware tackle loopt. Maar deels ook omdat ik verzorging en rust even belangrijk vind als wat er op het veld gebeurt. Ik let daar heel erg op. Na de middag ga ik altijd 1,5 of 2 uur slapen. Of rusten, want ik kan niet altijd slapen. Dat is vaak moeilijk, want als de kinderen thuis zijn, willen die natuurlijk dat papa met hen bezig is. Want ik ben al zo vaak weg. Dan moet je hard zijn. Na een match duurt het tot 3 of 4 uur voor de slaap komt. En om halfacht er weer uit. Aan een tempo van drie matchen per week gaat dat wegen. Dus slaap ik bij. Ik heb dat altijd gedaan.’

Dat is voor jou dé verklaring?

‘Dat en op je voeding letten. Veel water drinken bijvoorbeeld. Ach, de normale dingen in het voetbal.’

Lees het volledige interview in de (digitale) krant van 7 oktober

 

Geef een reactie

