9 zaken die succesvolle mensen doen voor het slapengaan

Het allerlaatste dat je doet voor het slapen gaan, bepaalt hoe goed en hoe veel je slaapt en vaak ook met wat voor humeur je de volgende dag opstaat. Zonder voldoende nachtrust word je bovendien fysiek en mentaal ongezond waardoor je kansen op succes enkel verkleinen.

Enkele van deze dagelijkse rituelen kunnen een goede nachtrust stimuleren:

  1. Lezen. Dit is wat de meeste succesvolle mensen doen voordat ze gaan slapen. Dit hoeft overigensniet noodzakelijk managementliteratuur of zware literaire kost te zijn. Je kan waarde, creativiteit en passie putten uit bijna alle geschreven materiaal, inclusief fictie, non-fictie, artikels, blogs en internetfora.

  2. Mediteren. Executive coach Dale Kurow noemt dit één van de beste manieren om je lichaam te ontspannen en je hersenen te plezieren.

  3. Reflecteren over de voorbije dag. De zakelijke auteur Michael Kerr suggereert om over drie zaken te reflecteren (en ze eventueel in een dagboek op te schrijven) die de voorbije dag gebeurd zijn en waar je dankbaar voor bent. Niets motiveert immers zo goed als focussen op vooruitgang.

  4. Een takenlijstje maken voor de volgende dag. Kerr: “Succesvolle mensen stellen [net voor het slapen gaan] dikwijls lijstjes op van dingen die ze de volgende dag willen aanpakken. Dit om te vermijden dat ze hun slaap verstoren door over die zaken na te denken.”

  5. Niet werken. Wat succesvolle mensen niét doen net voor hun bedtijd is werken, e-mails checken of piekeren over werkgerelateerde problemen. Maak van deze periode een buffer tussen je werktijd en je slaaptijd en neem je werk niet mee naar bed.

  6. Tijd doorbrengen met de familie. Volgens schrijfster Laura Vanderkam is dit één van de favoriete avondactiviteiten van succesvolle mensen. Niet iedereen kan rond hetzelfde uur naar bed gaan als zijn of haar partner of kinderen, maar als dat kan, is dat het perfecte moment voor quality time met je geliefden.

  7. Slaap voorbereiden. Chronisch slaaptekort is een ernstig maatschappelijk probleem. De meeste succesvolle mensen vermijden het dan ook door bijvoorbeeld elke avond consistent op hetzelfde moment te gaan slapen en zich te hoeden voor de snooze-knop.

  8. Positief denken. Ongeacht hoe goed of slecht je dag verlopen is, reflecteer voor het slapengaan over de positieve momenten en de successen van de dag en raak bovenal niet verstrikt in een neerwaartse spiraal van negatieve gedachten.

  9. Toekomstige successen visualiseren. Volgens auteur Lynn Taylor nemen tal van succesvolle mensen voor ze slapen gaan enkele minuten de tijd om positieve scenario’s te visualiseren voor hun aangaande projecten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s