Deze eenvoudige gewoonte maakt ’s werelds gelukkigste mensen zo gelukkig

Wie gelukkiger wil worden is verplicht dankbaarheid te tonen voor wat hij heeft. Tot die conclusie komen een reeks auteurs van boeken over geluk, waaronder Dr. Niven DavidEd Diener en Gretchen Rubin.

Het inzicht dat appreciatie tonen, genieten van het hier en nu en geluk in de toekomst anticiperen je gelukkig maakt is enigszins cliché, maar enkel omdat het keer op keer terugkomt als een cruciale pijler van levensgeluk.

Mensen die de tijd nemen om de schoonheid rondom hen te appreciëren zijn gelukkiger (volgens onderzoek van Dr. David zelfs 12% gelukkiger) dan mensen die er geen moment bij stilstaan en alles tegelijk proberen te doen.

Geluk vereist immers concentratie op het mooie en het positieve in het leven. Het verschil voel je bovendien zelfs al na een een week, staat te lezen in het boek ‘Rapt’ van Winifred Gallaghert’:

  • Drie groepen vrijwilligers maakten een week lang regelmatige wandelingen.

  • De eerste groep moest tijdens die uitstapjes focussen op negatieve zaken zoals graffiti en vuilnis. Na afloop van het experiment voelden deze mensen zich ongelukkiger dan ervoor.

  • De tweede groep concentreerde zich op positieve dingen als zonneschijn, bloemen en glimlachende voorbijgangers. Deze vrijwilligers voelden zich achteraf beduidend gelukkiger.

  • De derde groep wandelde gewoon voor de beweging en scoorde qua geluk iets tussen de twee.

De conclusie van de onderzoeksleider: “Je krijgt waar je naar zoekt. Je kan jezelf trainen om het geluk te vinden dat gewoon voor het grijpen ligt in plaats van passief af te wachten tot het naar je toe komt.”

Dagelijkse wandelingen zijn natuurlijk niet absoluut noodzakelijk om gelukkiger te worden (ze vormen wel een uitstekende strategie). Eenvoudiger is om in je dagdagelijkse leven regelmatig even te stoppen of te vertragen, appreciatie op te brengen voor waar je mee bezig bent en je bewust te worden van de vergankelijkheid van het moment. Hier een gewoonte van maken, doet je kansen op depressie dalen en je geluksgevoel stijgen, aldus Sonja Lyubomirsky.

Nog gelukkiger word je door je eigen appreciatie en geluk te delen met anderen en zelf deel te nemen in dat van je naasten. Maar wat als er geen goed nieuws is om te delen? Volgens Lyubomirsky kan je dan samen mooie herinneringen oprakelen en anticiperen dat er toch nog veel goeds in het vooruitzicht ligt. Niet enkel maakt dat jullie beiden gelukkiger in het hier en nu, maar het versterkt ook jullie band.

Gretchen Rubin, auteur van ‘The Happiness Project’ vat met haar eigen systeem voor levensgeluk de bovenstaande inzichten uitstekend samen:

  1. Anticipeer met plezier.

  2. Geniet van het moment terwijl het zich voltrekt.

  3. Druk je geluk expliciet uit tegenover jezelf en anderen.

  4. Reflecteer over geluk in het verleden.

Kan het nog eenvoudiger dan dat?

(via: Business Insider)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s