Bestrijd de mythes in je bedrijf

“Een senior executive zei ooit tegen me: ‘Iedereen in onze sector werkt zo, en iedereen heeft dat altijd zo gedaan. Als dat niet de best mogelijk manier is, zou dat al lang veranderd zijn, daar ben ik zeker van’”, vertelt Freek Vermeulen, hoogleraar strategie en ondernemerschap aan de London Business School.

“Dat is een vergissing: mythes zijn hardnekkig en vallen niet gemakkelijk op te sporen. Dat iedereen het altijd zo heeft gedaan, is absoluut geen waarborg voor efficiëntie. Doorgaans denken mensen dat mythes de tand des tijds niet doorstaan. Ze gaan ervan uit dat concurrentie een doeltreffend mechanisme is, en dat onproductieve praktijken dus snel verdwijnen. Maar die slechte praktijken zijn net als virussen. Ze putten hun gastheer langzaam uit en hebben dus tijd genoeg om zich te verspreiden.”

Volgens Freek Vermeulen hebben slechte praktijken vooral op lange termijn negatieve gevolgen. Zo werkte hij mee aan een onderzoek naar de slaagpercentages van behandelingen in Britse vruchtbaarheidsklinieken: “We stelden vast dat veel ziekenhuizen hun patiënten selecteerden. Ze aanvaardden enkel jonge mensen zonder ingewikkelde medische voorgeschiedenis, bij wie een ivf-behandeling de meeste kans op succes heeft. Uiteraard jaagt zo’n aanpak het slaagpercentage de hoogte in, en dus volgden meer en meer ziekenhuizen hun voorbeeld.” De klinieken hielden geen rekening met het perverse effect van die gemakkelijkheidsoplossing. “Doordat ze te weinig moeilijke gevallen behandelden, leerden ze niet bij. Ze werden dus niet beter. De ziekenhuizen die wel moeilijke gevallen bleven aanvaarden, gingen zo vooruit dat hun slaagpercentage na enkele jaren veel hoger was dan dat van de klinieken die hun patiënten selecteerden.”
Bedrijfsleiders zijn vaak bijziend, besluit Vermeulen. “Ze kunnen de effecten van hun beslissingen op lange termijn niet goed inschatten. Vooral omdat de effecten op korte termijn dikwijls positief zijn.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s