Google, Facebook en Amazon zijn de nieuwe banken…

Banken bereiden zich best nu al voor op concurrentie van Google, Facebook en Amazon. De banken van vandaag zijn de digitale dienstverleners van morgen, denkt Francisco González van de BBVA (Banco Bilbao Vizcaya Argentaria) in de Financial Times. Zien ze dat niet tijdig in dan zullen ze geen reden van bestaan meer hebben.

De technologische vooruitgang zal ook de bankensector revolutioneren. Binnen twee à drie jaar zullen klanteninteracties in filialen nog amper vijf procent van alle bankverkeer uitmaken. Dure systemen en voorbijgestreefde distributienetwerken worden dus grotendeels overbodig.

Worden bedrijven als PayPal, Square, iZettle, SumUp en Dwolla nog steeds als nichebedrijven beschouwd, dan dient ook hier zich snel verandering aan. Daarnaast is het zo goed als zeker dat er heel binnenkort ook één of meerdere uiterst sterke techbedrijven met miljoenen of miljarden gebruikers de markt zullen betreden. Dit is goed nieuws voor gebruikers, maar uiterst zorgwekkend voor bestaande banken.

Mensen willen eenvoudige, transparante, mobiele en vlotte financiële diensten. Ze willen zonder problemen van het ene toestel naar het andere overschakelen zonder dat de dienstverlening verandert en willen bovendien ook innovatieve producten en services die aan hun specifieke eisen voldoen.

Dat betekent dat big data en cloud computing dé concepten voor innovatie worden in de banksector – González gebruikt dan ook de term “BIT-industrie” (Bankieren, Informatie en Technologie). Banken worden digitale dienstverleners en dit verklaart waarom bedrijven als Amazon en Google gevaarlijke concurrenten zullen worden voor banken die hun monopolie over bankieren zullen zien verdwijnen.

De meeste bankplatforms dateren immers van de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw en worden door MIT-professor Peter Weil “spaghetti platforms” genoemd vanwege de onoverzichtelijke en onnodig complexe verbindingen tussen de verschillende applicaties. Sommige banken verbinden hun gebruikers via “middleware” met het kernsysteem, maar dit is slechts een tijdelijke oplossing.

Een nieuw financieel ecosysteem is in de maak en binnen twintig jaar zullen de ongeveer 20.000 analoge banken van nu vervangen zijn door enkele dozijnen digitale dienstverleners en “kennisdistributeurs” met talrijke nichebedrijven onder hun mantel. Indien de huidige banken er niet in slagen om hun technologische basis en bedrijfscultuur compleet te veranderen met het oog op deze transformatie, zullen deze toekomstige “kennisdistributeurs” enkel uit nieuwe spelers bestaan.

Toch hebben de banken één significant voordeel tegenover hun bestaande en toekomstige uitdagers: de gigantische hoeveelheid aan financiële en niet-financiële gebruikersinformatie. Als banken de digitale revolutie weten te overleven door deze data in kennis om te zetten en die kennis gebruiken om een betere service te verlenen, kunnen ze de komende concurrentiestrijd met de uitdagers alsnog winnen.

Tot slot staan ook de regelgevers voor grote uitdagingen. Het is aan hen om een compromis te vinden tussen de sterk gereguleerde banksector en de bijna ongereguleerde virtuele sector. Ook zullen ze de privacy, veiligheid en stabiliteit van klantenportefeuilles moeten garanderen in een snel veranderende omgeving en tegelijkertijd (eerlijke) concurrentie en innovatie in de hand moeten werken.

 

Een gedachte over “Google, Facebook en Amazon zijn de nieuwe banken…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s