10 bekende CEO’s onthullen hun grootste vergissing ooit

Om succesvol te zijn moeten bedrijfsleiders vaak grote risico’s nemen. Logisch dan ook dat ze soms een steek laten vallen. Wie ootmoedig genoeg is om zijn fouten toe te geven kan er ookiets uit leren. Hierbij het antwoord van tien toppers uit de bedrijfswereld op de vraag: “Wat was je grootste vergissing ooit?”

1. Richard Branson, stichter en voorzitter Virgin Group

“Ik focus me op de goede dingen in het leven en let niet echt op mijn fouten, maar als je me vraagt waar ik het meeste geld mee verloren heb, dan moet ik Virgin Cola antwoorden. Al is dat wel een succes geworden in Bangladesh.”

2. Bill Gates, voorzitter Microsoft

“Van tijd tot tijd sloot ik mezelf op zonder telefoon of internet voor een zogenaamde ‘Think week’. Tijdens een van die weken besefte ik plots dat Microsoft te weinig dreigde in te spelen op de kansen die het internet biedt. De volgende dag heb ik naar het hele bedrijf een nota gestuurd waarin ik stelde dat élk Microsoftproduct voortaan een link met het internet moest hebben.”

3. Reid Hoffman, medestichter van LinkedIn

“Ik wist al vroeg dat ik voor een start-up wou werken die met software het leven van mensen kan veranderen. Ik dacht dat ik daarvoor functietitels en competenties moest verzamelen, maar ik verloor uit het oog dat het in feite je netwerk is dat je carrière kan lanceren. Had ik dat vroeger beseft, dan had ik waarschijnlijk wel gesmeekt om voor Netscape te kunnen werken.”

4. Warren Buffett, CEO Berkshire Hathaway

“Rond 1988 wou ik Fannie Mae kopen, maar uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Ik had er gemakkelijk anderhalf miljard dollar mee kunnen verdienen. Op zo’n moment zie je niet in dat je een fout aan het maken bent. De grootste flaters zie je pas achteraf.”

5. Carol Bartz, voormalig voorzitter en CEO Yahoo!

“Ik maak elke week, elke maand, elk jaar fouten. Mijn grootste fout was waarschijnlijk dat ikvroeger aan kinderen had moeten beginnen. Ik was al 40 toen ik mijn dochter kreeg. Was ik vroeger aan kinderen begonnen, dan had ik er meer kunnen hebben.”

6. Mark Cuban, voorzitter HDNet

“Ik heb te weinig van onze innovaties gepatenteerd. Ik was altijd van mening dat patentenwaardeloos zijn om je bedrijf te beschermen, maar met Broadcast.com hebben we zo veel originele en unieke dingen gedaan dat we daar heel wat geld mee hadden kunnen verdienen als we er patenten voor aangevraagd zouden hebben.”

7. Jack Welch, voormalig CEO GE

“Het is een grote fout om te lang te treuzelen om veranderingen door te voeren. Als CEO heb je altijd schrik dat je jouw organisatie de dieperik zal insleuren door dingen te veranderen. Je wil dat mensen van je houden en daardoor blijf je te lang vasthouden aan wat ze kennen. Achteraf beschouwd ben ik te  voorzichtig geweest. Ik had sommige veranderingen dubbel zo snelmoeten doorvoeren.”

8. Reed Hastings, CEO Netflix

“Onze dienst waarbij mensen dvd’s via de post konden huren was een groot succes, maar ik wou de focus verleggen op streaming video via het internet. Ik heb die overgang te bruuskgemaakt en daardoor miljoenen klanten voor het hoofd gestoten.  Door de dvd-dienst te koppelen aan een abonnement voor internet streaming kregen we de naam een inhalig bedrijfte zijn en keerden veel klanten ons de rug toe.”

9. Willie Walsh, CEO International Airlines Group

“Ik moet mijn grootste fout nog maken! In feite moet je niet bang zijn om vergissingen te maken, zo lang je er maar uit leert en ervoor zorgt dat je niet tweemaal dezelfde fout begaat.”

10. Max Levchin, medestichter PayPal

“Ik had meer moeten opletten tijdens de lessen statistiek op school.”

Bron: businessinsider.com

 

Geef een reactie

