Vlaamse nieuwssite zoekt geld via crowdfunding

Is er in Vlaanderen nog plaats voor een gratis nieuwssite? Wouter Verschelden en Patrick Van Waeyenberge denken van wel. ‘Dit moet een mediabedrijf van de toekomst worden.’ De oprichters van Newsmonkey willen 88.000 à 440.000 euro ophalen via crowdfunding.

Wouter Verschelden (vooraan) en Patrick Van Waeyenberge, twee van de oprichters van Newsmonkey.

Wouter Verschelden (vooraan) en Patrick Van Waeyenberge, twee van de oprichters van Newsmonkey.

‘Ik wens de Vlaamse kranten het allerbeste, maar ik geloof er niet meer in.’ Tijdens ons gesprek herhaalt Wouter Verschelden meer dan eens zijn centrale stelling dat de Vlaamse krantenuitgevers een hopeloos achterhoedegevecht aan het leveren zijn. Aan de digitalisering van de media valt niet te ontsnappen, en toch blijft hun strategie helemaal draaien rond papieren producten van de vorige eeuw, zegt hij. Verschelden vertolkte dat standpunt al in de reportage ‘Stop de persen’ die hij voor ‘Panorama’ draaide, en werkte ze verder uit in het gelijknamige boek dat vandaag uitkomt.

Dat de voormalige hoofdredacteur van De Morgen het nu zelf probeert met een digitaal nieuwsplatform, is geen verrassing. Wél verrassend is de alliantie die hij daarvoor heeft gesmeed met Patrick Van Waeyenberge en Mick Van Loon, een duo dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de uitbouw van hln.be (Het Laatste Nieuws) tot de grootste nieuwssite van Vlaanderen. Het lijkt op een ongemakkelijk huwelijk van kwaliteits- en sensatiejournalistiek, maar daar willen de oprichters van Newsmonkey niet van horen. ‘Die opdeling tussen populair en kwaliteit bestaat online niet meer.’

Wat wordt Newsmonkey dan wel? ‘We gaan ons tegenover de bestaande nieuwssites verhouden zoals magazines tegenover de krant: mee zijn met de actualiteit, zonder op elk nieuwsfeitje te moeten ingaan’, zegt Van Waeyenberge. ‘Sites als hln.be en nieuwsblad.be maken 350 artikels per dag, die voor driekwart uit herwerkte berichten van het persbureau Belga bestaan. Wij zullen minder artikels hebben, maar er zal wel meer op gewerkt zijn.’

Newsmonkey zegt ook ‘jonger en positiever’ te willen zijn dan het bestaande onlinenieuwsaanbod. Interactiviteit met de lezer staat voorop in een model dat gebruikmaakt van speltechnieken of gamification: ‘Onze bezoekers krijgen een beginprofiel en kunnen gaandeweg hogere statussen verwerven door artikels te delen of feedback te geven. We maken het mogelijk eigen artikels te schrijven en te posten op de site.’

Een bekende merknaam of een groot marketingbudget hebben ze niet, maar de oprichters rekenen op de kracht van sociale media om bereik op te bouwen. ‘We gaan permanent monitoren welke stukken veel gedeeld en gelezen worden, want daar kan je veel uit leren over wat mensen interessant vinden.’

U gaat een mix brengen van nieuws en entertainment. Doen sites als DS Online en hln.be dat al niet?
Wouter Verschelden: ‘Er zijn fundamentele verschillen. We willen echt een mediabedrijf van de toekomst worden. Dat begint met een radicaal afscheid van papier, en van de klassieke organisatie van een redactie en de systemen in functie van dat papier. Bij kranten zijn 60 procent van de kosten vandaag van niet-journalistieke aard. Wij willen de focus op die journalistiek leggen, in een geest van wederkerigheid met de lezer die ik niet voel in de klassieke media. Er is ruimte in Vlaanderen voor een jonger nieuwsmerk. De gemiddelde leeftijd van de surfers op hln.be is 42 jaar, amper 2 jaar jonger dan bij de papieren krant.’

Patrick Van Waeyenberge: ‘Jongeren zijn veel mondialer geworden, maar toch blijven de meeste nieuwssites dicht bij de heimat. Jongeren zijn vaak meer geïnteresseerd in een fenomeen dat zich in de VS of Australië afspeelt.’

Verschelden: ‘Global warming is een thema dat we claimen, waar jongeren om geven. En als we over de euro berichten, dan ook over het leven van jonge gasten in Griekenland. We willen in de diepte gaan, gecombineerd met showbizz en entertainment. Daar is niks mis mee.’

Uw rolmodel, Buzzfeed, is toch vooral een site met veel lijstjes, en foto’s van honden en katten.
Verschelden: ‘Daar ben ik het niet mee eens. Kijk ook eens wat er tussen die lijstjes staat. Ze hebben daar ook geïnvesteerd in een stevige politieke redactie. Nu, we maken ons geen illusies over de kritiek die vanuit de klassieke media zal komen. Ons model is moeilijk te begrijpen als je het bekijkt vanuit een kader waarin je al 100 jaar werkt. Maar we willen dat net opengooien.’

Van Waeyenberge: ‘Er staat veel nieuws op Buzzfeed, maar niet allemaal op de homepage. Daarom is het naar Europese normen geen complete nieuwssite. Wij willen wél inspelen op het nieuwsgevoel.Neem de bomaanslag in Boston: Buzzfeed heeft die fantastisch live gecovered, en besteedde veel aandacht aan de gevolgen voor het veiligheidsbeleid. Maar het heeft ook een artikel gebracht over de 35 redenen waarom Boston nog steeds een leuke stad is. Dat artikel, met een positieve boodschap, is miljoenen keren gedeeld.’

Hoe gaat u geld verdienen?
Van Waeyenberge: ‘Ook in ons advertentiemodel willen we vernieuwen. In het begin zullen er nog banners op de site staan, maar ik hoop dat we zo snel mogelijk zonder kunnen. We streven naar een verdienmodel met ‘native advertising’: artikels die geschreven worden rond de waarden van een merk, en die lezers spontaan willen delen op sociale media. Buzzfeed heeft zo’n model. Bij de lancering van de film ‘Scary’ maakte de filmstudio 20th Century Fox een artikel over ‘de tien meest beangstigende momenten op YouTube’. Dergelijke artikels krijgen dankzij sociale media een extra bereik van 30, soms tot 40 procent. De Belgische advertentiewereld zit daar echt op te wachten.’

Verschelden: ‘Ik heb liever dat dan storende banners en ‘homepage takeovers’ die in je gezicht knallen. Maar je moet natuurlijk wel duidelijk aangeven dat het om content van adverteerders gaat. Er blijft een scheiding met wat de redactie doet.’

Newsmonkey heeft flink wat mensen weggehaald bij De Persgroep. Hoe is de verstandhouding met topman Christian Van Thillo?
Van Waeyenberge: ‘Ik heb 15 jaar heel hard en heel graag bij De Persgroep gewerkt. Ik heb veel respect voor Christian en heb hem daarom persoonlijk over mijn plannen ingelicht. Onze visie op internet is totaal verschillend, daar zijn we het over eens. Het probleem met de uitgevers is dat ze alles in het teken zetten van een krantenstrategie in plaats van een multimediale strategie.’

Verschelden: ‘Ik hoop van harte dat al die kranten een model vinden om te overleven. We doen dit absoluut niet om de dinosaurussen te zien sterven. Maar het zijn helaas wel dinosaurussen. Rancune is er niet, nee. Wie zich daardoor laat leiden, heeft een triest leven. Ik zie alleen kansen die ik wil grijpen.’

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s