Het lang bewaarde geheim eindelijk ontrafeld. Hoe word je miljardair op internet?

Ev Williams

Tijdens een recente IT-conferentie in Portland (Oregon) heeft entrepreneur  Ev Williams, een van de stichters en de voormalige CEO van de microblogsite Twitter, uitgelegd hoe je rijk kan worden van het internet.

‘De bottom line is dat het internet een gigantische machine is die is ontwikkeld om mensen te geven wat ze nodig hebben. Het is geen utopie, het is geen magie. Het is gewoon een gemaksmachine. Wie die machine op de goede manier bedient – dat betekent gewone menselijke noden sneller en eenvoudiger beantwoorden dan wie dat vóór je deed – zal daar geweldig voordeel uit halen. Degenen die deze stap overslaan – en op zoek gaan naar het volgende nieuwe grote idee – komen voor problemen te staan.’

Ooit dacht Williams dat de internetpuzzel uit drie delen bestond; computers, informatie en mensen. Vandaag deelt hij die mening niet langer.

‘Computers zijn alomaanwezig tot op het punt dat ze niet langer opvallen. Informatie is er dermate in overvloed, dat de term ‘informatie’ nog amper betekenis heeft. En 20 jaar na de introductie van de computer zijn de types mensen en groepen die je online vindt, bijna identiek als de mensen en groepen die je in de gewone wereld vindt. Wat nu telt is de connectie tussen de mensen en de machines.

Connectie. dat is waar het om draait, want al wat groot geworden is op internet draait om connecties. Facebook, Twitter, LinkedIn… het zijn connecties. ‘Volgers’ zijn connecties, ‘likes’ zijn connecties.

Wat het internet vandaag doet is iedereen en alles connecteren. Een evenement, een gedachte, een plaats… allemaal lagen verbindingen die over elkaar worden geplaatst.

Toch is er een organisatorisch principe dat duidelijk maakt wat op interntet functioneert en wat in de toekomst succesvol kan zijn: ‘convenience‘ of ‘gemak’.

Gemak wordt bereikt wanneer twee zaken worden samengevoegd: snelheid en cognitief gemak. Met andere woorden: mensen willen niet wachten en mensen willen niet denken. Wie de internetreuzen bestudeert zal zien dat ze zo groot zijn geworden: Google, Facebook, Amazon en Apple werden meesters in het combineren van snelheid en (cognitief) gemak. Ze werden dat door steeds meer tussenstappen uit het proces te halen.

Williams vond ook Blogger uit, een blogsite die mensen toeliet met een druk op de knop een tekst op het net te posten, eerder dan een document te moeten creëren, het te bewaren, manueel te moeten uploaden en het dan op je scherm te zien verschijnen.

Dit is de formule voor wie een miljardenbedrijf op internet wil bouwen:

‘Neem een menselijke wens, liefst een die al lang bestaat. Haal er met technologie de overbodige stappen uit en je bent klaar.’

Williams verwees ook naar Uber, de start-up die onlangs een kwart miljard dollar kreeg toegestoken van Google Ventures. Uber profileert zich als een sjiekere vervoermaatschappij, die zelfstandige, van een luxevoertuig voorziene chauffeurs, toelaat hun diensten aan te bieden. Uber heeft geen wagenpark, noch heeft het chauffeurs in dienst. Het werkt enkel als tussenpersoon.

‘Hoe oud is de wens om van punt A naar punt B te raken? Hoe moeilijk was het? Ze haalden een aantal stappen uit het proces en vormden een connectie tussen klant en chauffeur.’

Ten slotte maakte Williams de vergelijking tussen de internet- en de landbouwrevolutie. ‘Landbouw maakte onze levens beter, mensen konden niet enkel meer eten, de technologie maakte tijd vrij om andere zaken te gaan doen. Maar dan gingen we ons gemak en onze wensen verwarren. De technologie creëerde extreme zaken. Industriële landbouwbedijven vervuilen het milieu en zijn slecht voor mens en dier. Amerika werd een land van mensen die zo verslaafd werden aan gemak dat ze zwaarlijvig en ziek worden. Deze landbouwnachtmerrie leidde tot dezelfde excessen als mensen die geobsedeerd raken door internetcijfers als aantal ‘likes’, ‘volgers’ en ‘vrienden’.

Maar mensen zullen altijd mensen blijven,’ besloot Williams:

‘Wie hen geeft wat ze wensen en begrijpt hoe op die tendens in te spelen zal abnormaal machtig worden.’

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s