Uber: waarom stak Google een kwart miljard dollar in een veredelde taxidienst?

Google Ventures, het investeringsfonds van de gelijknamige internetzoekmachine, stak eerder deze maand 258 miljoen dollar in de Amerikaanse taxidienst Uber. Ondanks dat het de grootste investering ooit van het fonds is, werd er bij ons amper over deze deal bericht.

De investering waardeert Uber – dat amper 4 jaar bestaat – op 3,4 miljard dollar. Dat is 3 miljard meer dan in november 2011. Dat het bedrijf zijn omzet maand na maand met gemiddeld 18% ziet toenemen is daar zeker niet vreemd aan. Maar er is meer…

Uber profileert zich als een sjiekere vervoermaatschappij, die zelfstandige, van een luxevoertuig voorziene chauffeurs, toelaat hun diensten aan te bieden. Uber heeft geen wagenpark, noch heeft het chauffeurs in dienst. Het werkt enkel als tussenpersoon.

Klanten kunnen de Uber-app downloaden. Wanneer ze een transport willen, kunnen ze dat via Uber bestellen. Google Maps en location based services doen de rest. De app lokaliseert de klant en de dichtsbijzijnde Uber-wagen. De chauffeur – die zich best als een privé-chauffeur gedraagt – staat een kleine commissie af op elke rit die hij dankzij Uber binnenhaalt. De app vertelt je hoeveel je zal moeten betalen en er is ook een fare split-functie, waardoor de chauffeur weet dat je bereid bent de rit te delen met andere passagiers om zo de kosten te drukken. Cash is overbodig. De app rekent automatisch voor je af.

Uber maakt gretig gebruik van de kracht van sociale media. Zo moet de klant na elke rit de chauffeur beoordelen (waarbij één ster slechte service en vijf sterren een uitstekende service betekenen). Omgekeerd worden ook passagiers beoordeeld, al weten zij niet welke beoordeling ze krijgen.

Taxidienst Uber begon in de Verenigde Staten en heeft inmiddels vestigingen in 40 steden over de wereld. Is Uber al ‘big in America’, dan is Europa nog brakke grond. In een paar steden in Frankrijk, Italië, Duitsland en Engeland kan al een Uber-limousine worden besteld. Ook in Amsterdam werkt de chauffeurdienst al, maar enkel met ‘Uber Lux’: luxeauto’s zoals een BMW 7, Audi A8 en de Mercedes S-klasse. Daar komt binnenkort verandering in wanneer ook UberX van start gaat, een goedkopere variant.

Uiteraard legt Uber de vastgeroeste taxiwereld het vuur aan de schenen. In New York en San Francisco probeerden de vakbonden de dienst te verbieden. Maar een rechter heeft onlangs geoordeeld dat daar geen reden toe was. In andere steden speelt de wetgeving net in het nadeel van Uber. Zo kan in Miami-Dade een transport enkel wettelijk worden georganiseerd als het op zijn minst 60 minuten voor de aanvang ervan is besteld. Zolang die wet niet wordt aangepast heeft Uber daar niets te zoeken.

De taxilobby verzet zich ook tegen de prijzenpolitiek van Uber. Die reguleert zichzelf naargelang vraag en aanbod. Een rit op nieuwjaarsnacht kost dan ook makkelijk vijf keer meer dan dezelfde rit op 30 december.

Google heeft nog redenen om in Uber te investeren. Het bedrijf uit Mountain View hoopt tegen 2017 zijn eerste zelfrijdende wagens in Californië op de weg te krijgen. Eens de grootste kost van een wagentransport – de chauffeur – wegvalt, wordt het potentiëel van Uber gewoonweg gigantisch.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s