3 zaken die HR-managers kunnen leren van het Belgische hockeyteam

De stijgende populariteit van hockey in ons land zal straks een orgelpunt kennen in het TriFinance EuroHockey Championships toernooi in Boom, het grootste sportevent in België sinds Euro 2000. Het toernooi vormt een perfecte gelegenheid om het te hebben over de belangrijke lessen die ondernemingen kunnen leren van de hockeywereld.

Hoe zijn onze Red Panthers (de nationale vrouwenploeg) erin geslaagd zulke hoge toppen te scheren in de afgelopen jaren? Tijdens de voorbije editie van het TriFinance Financial Institutions Forum legde coach Pascal Kina drie principes uit die centraal staan in de professionele begeleiding van zijn ploeg en die ook door alle landelijke clubs (van vrouwen én mannen) voor elke match in de praktijk gebracht worden.

1)      Las ‘pit stops’ in  

Hockeyspelers slagen er slechts in individueel te schitteren als… het team goed draait. In hockey heb je frequente ‘pit stops’ in het spel. De speelsters groeperen zich rond de coach en bespreken samen de tactische opties. Ze tanken op dit moment extra energie en motivatie.

2)      Geef onmiddellijk feedback

Na elke prestatie krijgen de speelsters een uitgebreid individueel verslag van hun coach. Wat deden ze goed? Wat is voor verbetering vatbaar? Met de verbeterpunten kunnen ze dadelijk aan de slag om zich voor te bereiden op de volgende wedstrijd.

3)      Bouw een scorecard

Meten hangt nauw samen met de feedback. De feedback die de speelsters ontvangen is niet gefundeerd in het ‘buikgevoel’ van de coach maar gebaseerd op de scores van elk individueel teamlid op een reeks meetbare variabelen (assists, punten, enz.)

Het klinkt vanzelfsprekend, maar vele ondernemingen slagen er jammerlijk in deze principes niét toe te passen. Personeel krijgt geen meetbare doelstellingen en na een prestatie volgt er niet onmiddellijk feedback. Soms komt die feedback er wel, maar dan verlaat, bijvoorbeeld op een evaluatiemeeting die 6 maanden na de prestatie plaatsvindt. Dan krijgt het teamlid de spreekwoordelijke ‘koude douche’ die gevolgd wordt door ontgoocheling en rancune. Teambuilding wordt vaak ad hoc ondernomen, maar niet geïnstitutionaliseerd. Maar hoe kunnen bedrijven van teams en hun individuele leden topprestaties verwachten als niet elke dag opnieuw in het cement van die prestaties geïnvesteerd wordt?

De hockeysport heeft met zijn sterke focus op teambuilding, feedback en het meten van resultaten heel wat te leren aan de ondernemerswereld. Ik wens de CEO’s en HR managers die straks een wedstrijd meepikken in Boom plezier én inspiratie toe.

De auteur Peter Baert is Director Corporate Communication van TriFinance

 

Een gedachte over “3 zaken die HR-managers kunnen leren van het Belgische hockeyteam

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s