Europese perceptie omtrent faillissement remt economische wederopstanding af

Het faillissement van Detroit toont het verschil aan tussen de VS en Europa, schrijft Martin Sandbu in de Financial Times. In Amerika is men bereid om een hopeloos geval los te laten opdat het later opnieuw kan opstarten en in Europa niet.

Toch is het net dit wat de eurozone nodig heeft.

Het is normaal dat gevestigde belangengroepen alles doen om te voorkomen dat giganten als Detroit, General Motors of noodlijdende banken, instellingen en fabrieken ten val komen. De Amerikaanse overheid gaat echter veel minder op de eisen van zulke belangengroepen in dan in Europa het geval is en dat doet wonderen voor hun economische dynamiek.

Een risico nemen en falen betekent in de VS niet het einde. Een faillissement opent nieuwe opportuniteiten in een maatschappij met vallen en opstaan als kernwaarden. Sommige Amerikaanse ondernemers nemen mensen die niet op zijn minst een keer in hun loopbaan failliet zijn gegaan zelfs moeilijk serieus. Doch in Europa heeft het concept ‘faillissement’ zo’n negatieve bijklank dat het meestal het definitieve einde inluidt.

Deze ‘faalallergie’ leidt niet enkel tot minder risicobereidheid, maar ook tot een cultuur van bailouts en garanties om het onvermijdelijke af te wenden en de realiteit niet onder ogen te moeten zien. Hoeveel tijd de eurozone zich had kunnen besparen door van bij het begin schuldherstructurering als pragmatisch beleidsinstrument te gebruiken zullen we nooit te weten komen.

De kost van jarenlange economische nulgroei is echter pijnlijk duidelijk, vooral in vergelijking met de (bescheiden) economische wederopstanding van Amerika. Sinds de val van Lehman Brothers proberen de VS ‘too big too fail’ te beëindigen. Europa deed net het omgekeerde tot men eindelijk gedwongen werd om verliezen te aanvaarden in Cyprus.

Europa moet volgens Sandbu leren van de Amerikanen: wanneer het doek dicht gaat, moeten we tot het tweede bedrijf mogen overgaan. Zoniet komt er geen derde bedrijf – zoals het geval was voor General Motors en vast en zeker binnenkort ook voor Detroit.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s