Ondernemers zijn als wijn; hoe ouder, hoe beter

Het streven van vele bedrijven naar een verjonging van het management dreigt vaak op een contraproductieve keuze uit te draaien. Dat zegt consulente Whitney Johnson, mede-oprichter van het adviesbureau Rose Park Advisors, in de Harvard Business Review. Johnson verwijst daarbij onder meer naar een studie van Vivek Wadhwa, onderzoeker aan de Duke University, rond meer dan vijfhonderd succesvolle technologie-bedrijven. Dat onderzoek toonde aan dat de gemiddelde ondernemer in snelgroeiende sectoren zoals computers, gezondheidszorg en aerospace veertig jaar oud is.

“Het onderzoek van Vivek Wadhwa maakte bovendien duidelijk dat bij vijftigplussers dubbel zoveel succesvolle ondernemers worden aangetroffen dan in de leeftijdsgroep onder vijfentwintig jaar,” voert Whitney Johnson aan. “Een overgrote meerderheid van 75 procent had meer dan zes jaar ervaring in de sector en de helft was meer dan tien jaar in de industrie actief wanneer ze hun startup lanceren. Bovendien heeft onderzoek van de Kauffman Foundation duidelijk gemaakt dat de instap in het Amerikaanse ondernemerschap vooral wordt opgemerkt in de leeftijdsgroep tussen vijfenvijftig en vierenzestig jaar.”

“Ontwikkelingspsycholoog Erik Erikson zegt dat men bij het ouder worden meer geneigd is om zingeving te zoeken,” stipt Johnson nog aan. “Erikson stelt dat de mens vanaf zijn geboorte acht ontwikkelingsfases doormaakt. De zevende fase, die zich tussen veertig en vierenzestig jaar situeert, manifesteert zich vooral door productiviteit en creativiteit en niet door stagnatie, zoals door sommigen wordt verondersteld. Deze periode wordt ook gekenmerkt door een sterke wil om de volgende generatie te begeleiden. In deze levensfase wil men vooral waarde creëren, niet alleen voor zichzelf, maar vooral voor anderen.”

“Deze generatie vraagt zich af op welke manier zij met haar leven een zinvolle bijdrage kan leveren,” zegt Whitney Johnson. “Innovatoren worden dan ook duidelijk beter met het ouder worden. Innovatie is voor deze generatie een psychologische drang. Veertigplussers voelen zich gedreven om een waardevol bestaan te genereren. Nochtans wordt deze generatie door veel bedrijven nog altijd afgeschreven. Intelligente ondernemingen zullen echter dit innovatief talent proberen te oogsten en voor zichzelf een meerwaarde te creëren.”

 

Een gedachte over “Ondernemers zijn als wijn; hoe ouder, hoe beter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s