Wanneer is een merk een luxemerk? 8 voorwaarden

Niet alle merken die graag voor een luxemerk doorgaan zijn het ook. Naast luxemerken heb je modemerken en premiummerken. Dat wordt niet aan de consument gecommuniceerd, om de eenvoudige reden dat ze graag hun prestige behouden. Toch wordt de luxemarketing geregeerd door een stel anti-regels, diktaten zeg maar, die indruisen tegen alles wat de moderne marketing voorschrijft. Echte luxemerken kunnen worden onderscheiden aan de hand van hun strategie en het uitzonderlijk winstgevend businessmodel dat er mee gepaard gaat.

De Franse zakenkrant Les Echos (Frankrijk blijft het centrum van de globale luxewereld) somt de 8 sleutelelementen op die een luxemerk kenmerken:

1. Rond de oprichting hangt een mythe, een soort utopia waarin de droom van het merk vervat zit;
2. er is een oprichter die deze mythe belichaamt;
3. het bezit voegt een dimensie van sociale status toe die niets te maken heeft met de functie van het product;
4. het merk wordt ambachtelijk en met uiterste zorg ontwikkeld en vervaardigd, waarbij bepaalde standaarden worden gerespecteerd;
5. het merk jaagt niet op klanten, maar klanten jagen op het merk;
6. de producten kunnen worden aangepast door middel van accessoires;
7. de distributie is voor 100% in handen van de producent zelf;
8. de verkoopprijs is een groot veelvoud van de kostprijs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s