4 Managementtips van John Cleese

Ik vind het makkelijk om een zakenman te spelen. Kleurloos, wreed en incompetent zijn kan ik van nature uit al erg goed.’

John Cleese, de Britse acteur die de nukkige hoteleigenaar Basil Fawlty gedaante gaf in de serie Fawlty Towers, zou normaal gezien John Cheese hebben geheten. Maar omdat zijn vader vanwege zijn achternaam vaak het onderwerp van spot was geweest, liet hij hem in 1915 aanpassen.

Cleese was in zijn jeugd niet enkel een eersteklas cricketspeler en bokser; hij was ook een prima student. In 1963 studeerde hij met brio af aan de universiteit van Cambridge.

Cleese heeft een passie voor creativiteit en innovatie en vult vandaag zijn tijd met het geven van managementtrainingen. Hieronder enkele van de belangrijkste stellingen van deze miskende managementgoeroe:

1. Training is humor

Het is een dwaling dat creativiteit een gave is, die tot het exclusieve domein van kunstenaars en artiesten behoort. We zijn allemaal in meerdere of mindere mate creatief, alleen weten we niet goed hoe we dat potentieel moeten bovenhalen. Humor helpt ons toegang te krijgen tot hun onderbewuste, de bron van alle creativiteit. Dingen die in humor zijn verpakt worden doorgaans ook beter onthouden.

2. Speeltijd

Ook volwassenen hebben nood aan een vorm van speeltijd, van recreatie. “Hoe gedrevener en manischer we zijn, hoe minder creatief we worden”, zegt Cleese. “Creativiteit gebeurt meestal in de pauzes tussen onze frenetieke activiteit.” Tijd om te ‘spelen’ of recreatietijd, vermindert de druk op het personeel en geeft werknemers en managers tijd om nieuwe ideeën op te doen. Een goed voorbeeld hiervan is het 70/20/10-model van Google, dat wil dat werknmers 70% van hun tijd aan hun kernactiviteit besteden, 20% aan zaken die aan hun werk gerelateerd zijn en 10% aan zaken waar hun voorkeur naar uit gaat.

3. Kies je gemoedstoestand

Of we op het werk een goeie of een slechte dag hebben, beslissen we zelf. Als toch 75 procent van onze dagelijkse activiteiten werkgerelateerd zijn, kunnen we er beter plezier in hebben.

4. Maak hun dag goed

De manager is verantwoordelijk voor de gemoedstoestand van zijn werknemers. Hij moet die zelfgekozen, positieve gemoedstoestand nog faciliteren. Dat kan best door uitvoerig appreciatie te uiten, op een zo specifiek mogelijke wijze, publiekelijk en zonder dat er negatieve kritiek wordt in geparkeerd (kies daar een ander moment voor).

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s