De nieuwe ‘unique selling point’ van gadgets: hoe stil ze zijn

Geluidsoverlast kost Europa 300 miljard euro per jaar. Het verhoogt de bloeddruk, verkort de levenduur, reduceert de productiviteit op kantoor met 66% en hindert leerprocessen en concentratie.

Het resultaat is niet enkel een explosie van de verkoop van hoofdtelefoons. Er bestaan nu ookgeluidsloze muziekinstrumentenstille auto’s, airco’s die geen ratelend geluid maken, alarmklokken zonder alarm, geluidsdichte deuren en zelfs een geluidsloze kettingzaag.

Omdat we in onze steden met almaar meer mensen op een steeds kleiner wordende oppervlakte samenwonen beginnen producenten van consumentengoederen na te denken over hoe ze hun spullen aan deze veranderende omgeving kunnen aanpassen.

In het Verenigd Koninkrijk heeft de Noise Abatement Society, een activistengroepering die ‘asociaal lawaai’ bestrijdt, nu een nieuw keurmerk in het leven geroepen onder de naam ‘Quiet Mark’. Deze certificering onderstreept het feit dat geluid – zowel de functie als de vermindering ervan – een belangrijk onderdeel van het design van producten wordt. Hoe stiller, hoe beter wordt dus de unique selling point van de toekomst.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s