32 Ongeschreven Regels voor Managers

William Swanson is de voorzitter en CEO van Raytheon en hanteert al jaren een aantal ‘ongeschreven regels’. Op aanraden van één van zijn werknemers heeft hij zijn regels nu toch neergeschreven. In zijn boek voorziet hij elke regel van een paar paragrafen uitleg, maar dit zijn ze in het kort opgesomd:

  1. Leer ‘ik weet het niet’ te zeggen en gebruik het wanneer nodig (lees: zeer regelmatig).

  2. Het is gemakkelijk om ergens mee te beginnen en moeilijk om iets af te maken.

  3. Als je niet bekritiseerd wordt, ben je waarschijnlijk niet veel aan het doen.

  4. Zoek naar ontbrekende dingen. Zaken verbeteren is iets wat veel mensen kunnen, maar identificeren wat ontbreekt is aan weinigen gegeven.

  5. Ga er van uit dat de hele wereld op de hoogte is van eender wat op een presentatieslide verschijnt.

  6. Werk voor iemand tegen wie je de waarheid kan zeggen. Vergeet nooit: je familie kan je niet kiezen, maar je baas wel.

  7. Evalueer constant lopende zaken en verifieer of de prestaties overeenkomen met je verwachtingen.

  8. Hoe onbeduidend en banaal je eerste taken ook zijn, doe je best om ze zo goed mogelijk af te werken.

  9. Blijf volharden, ook als het moeilijk wordt.

  10. Wacht niet op anderen. Neem zelf het initiatief en werk je project koste wat het kost af.

  11. Ga er niet van uit dat de dingen vanzelf zullen komen. Schrijf je instructies voor anderen neer en vraag hen om schriftelijke bevestiging.

  12. Spreek met vertrouwen en promoot je ideeën.

  13. Uit ervaring blijkt dat diegenen die spreken met de meeste kennis van zaken en het meeste zelfvertrouwen het vaakst taken toegewezen krijgen en ze ook het vaakst afmaken.

  14. Wees duidelijk en beknopt, zowel op verbaal als schriftelijk vlak.

  15. Draag extreem veel zorg voor de nauwkeurigheid van je stellingen.

  16. Vergeet je baas niet. Hou hem of haar op de hoogte. Wat de baas wil, heeft prioriteit.

  17. Beloftes, schema’s en schattingen zijn belangrijke instrumenten in het zakenleven. Maak geen excuusjes zoals “dat hangt af van te veel onvoorspelbare factoren”.

  18. Klaag niet over iemand tegen de baas voordat je die persoon de kans geeft om je van antwoord te dienen.

  19. Vergeet nooit dat je het bedrijf vertegenwoordigt wanneer je met buitenstaanders omgaat.

  20. Cultiveer een beknopte, heldere stijl.

  21. Loop niet te hard van stapel in een noodsituatie en hou je voeten op de grond.

  22. Maak snelle, duidelijke beslissingen.

  23. De pro’s van je beslissing zijn aangenamer om over te praten dan de contra’s, maar je baas wil ze allebei horen.

  24. Verlies nooit je gevoel voor humor.

  25. Geniet van wat je doet. Dat zal zich manifesteren in je werk.

  26. Behandel de naam van je bedrijf alsof het je eigen naam is.

  27. Dring aan op slecht nieuws. Aan ja-knikkers en positivo’s heb je niets.

  28. Je onthoudt een derde van wat je leest en de helft van wat je hoort, maar 100% van wat je voelt.

  29. Sneakers kan je niet opblinken – verlies geen tijd met de afwerking van iets dat geen afwerking nodig heeft.

  30. Dwing problemen die lang aanslepen op de grond en kaart ze aan.

  31. Bekijk je dilemma’s vanuit het perspectief van iemand die boven je staat in de hiërarchie.

  32. Iemand die aardig tegen jou doet, maar onbeschoft tegen de ober, is geen goed mens.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s