De dag dat Paul McCartney werd afgewezen omdat hij niet goed genoeg kon zingen

McCartney-HarrisonKen Robinson is niet de eerste de beste. Deze Britse auteur en professor is een alom erkend expert inzake creativiteit en innovatie in de bedrijfswereld en het onderwijs. Hij was tien jaar professor opvoedkunde in Engeland en werd in 2003 door Koningin Elisabeth II gelauwerd voor zijn verdienste. Hij trad op als adviseur voor diverse regeringen en bedrijven wereldwijd en pleit voor een radicale ommezwaai van het schoolsysteem, het cultiveren van creativiteit en het accepteren van verschillende types intelligentie.

Dat Robinson een begaafd spreker is mag blijken uit het feit dat hij al jaren lang op nummer 1 staat in de rangschikking van meest bekeken filmpjes op TED. Zijn aanklacht tegen het moderne schoolsysteem: ‘Do schools kill creativity?’ is er meer dan 17 miljoen keer bekeken.

In zijn boek ‘Het Element’ (2009) gaat Robinson dieper op deze probematiek en haalt er het voorbeeld aan van verschillende beroemdheden wiens talent op school totaal onopgemerkt bleef, omdat ze niet in ons hokjesdenken pasten. Mick Fleetwood van de popformatie Fleetwood Mac bijvoorbeeld, maar ook auteur Paulo Coehlo, olympisch turnkampioen Bart Conner, Simpsonsbedenker Matt Groening en ballerina Gillian Lynne, die na haar danscarrière samen met Andrew Lloyd-Webber musicals als Cats en Phantom of the Opera zou schrijven.

Doch het meest opmerkelijke verhaal is ongetwijfeld datgene dat Robinson over zijn stadsgenoot Paul McCartney vertelt:

‘McCartney vertelde dat hij altijd al van muziek had gehouden, maar niet van de muzieklessen op school. Zijn docenten dachten dat ze kinderen waardering voor muziek konden bijbrengen door ze krakende platen met klassieke composities te laten horen. Dat vond hij al net zo vervelend als al het andere op school. Hij vertelde me dat hij zijn hele opleiding doorliep zonder dat iemand merkte dat hij überhaupt muzikaal talent had. Hij meldde zich zelfs aan voor het koor van de Liverpool Cathedral , maar werd afgewezen. Ze zeiden dat hij niet goed genoeg kon zingen. Echt? Hoe goed was dat koor? Hoe goed kan een koor zijn? Ironisch genoeg voerde hetzelfde koor dat de jonge McCartney afwees, later twee van zijn klassieke stukken uit.’

Maar McCartney was niet de enige wiens talent op school werd genegeerd, vertelde Robinson toen hij in 2009 in Antwerpen te gast was in het kader van het Europees Jaar van de creativiteit en de innovatie:

‘Ook George Harrison liep op dezelfde school rond en ook zijn talent bleef onontdekt. De helft van de Beatles vertoefde dus jarenlang samen in dezelfde gebouwen, maar geen leraar die hun potentieel zag. En we weten allemaal welke duizelingwekkende toppen het koor van de Liverpool Cathedral bereikte, nadat ze McCartney en Harrison buiten de deur hadden weten te houden.’

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s