Wat gebeurt er wanneer ‘connoisseurs’ keer op keer dezelfde wijn krijgen voorgeschoteld?

Tasting WineCultuurbarbaren aller landen verblijd u: een recente – over verschillende jaren gespreide – studie waarover het Journal of Wine Economics bericht – toont aan dat amper 10% van de juryleden van de befaamde California state fair wine competition – de oudste wijnproeverij in Noord-Amerika – er in slaagde te ontdekken dat ze verschillende keren dezelfde wijn kregen voorgeschoteld.

Wijnverzamelaar Robert Hodgson voerde het experiment uit en vond dat er steeds meer bewijsvoering is dat mensen wijnen kiezen op basis van de prijs en de fles. Hij concludeert dat de beste wijnproevers elk jaar veranderen, dat één wijn vaak verschillende scores krijgt en dat geblinddoekte wijnproevers dezelfde wijn verschillend beoordelen.

‘De resultaten zijn gênant,’ aldus Hodgson. ‘Amper 10% van de zogenaamde kenners tonen een vorm van consistentie. En wie een jaar consistent is, valt het jaar erop wel door de mand. Wijnen die prijzen winnen hebben meer geluk dan kwaliteit,’ besluit hij.

‘Ik ben er van overtuigd dat sommige individuele experts uitzonderlijke kwaliteiten hebben inzake wijnproeven. Maar zet 100 wijnen voor hun neus en de taak is niet langer menselijk. Alles heeft zijn grenzen. We hebben vele gouden medailles gewonnen – Hodgson is de eigenaar van de Fieldbrook Winery in Humboldt County – maar nu weet ik dat we vaak geluk hadden.’

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s