Zal 3D-printing de toekomst van events veranderen?

Zal 3D-printing de toekomst van events veranderen?

3D-printing zit stevig in de lift en wordt in steeds meer sectoren gebruikt om échte objecten zoals juwelen, gadgets, … uit te printen. Alleen de hoge kosten voor de 3D-printers en het gespecialiseerde personeel houden massale toepassingen op evenementen (voorlopig) nog tegen.

 

3D-printers kunnen de meest uiteenlopende objecten maken door een bepaald materiaal, zoals bijvoorbeeld plastic, vloeibaar te maken in een printkop om vervolgens het gewenste object driedimensionaal uit het niets op te bouwen, laag voor laag. Naast plastic, bestaan er 3D-printers die driedimensionale producten kunnen vervaardigen uit keramiek, composiet en zand.

 

3D foto booth

Wereldwijd experimenteren verschillende bedrijven al met toepassingen voor de evenementensector. Zo zette een Japans creative agency recent 3D scanners en printers in om miniatuur versies van hun gasten te maken op een Omote 3D pop-up in Tokyo. Gasten betaalden daar $265 tot $530 dollar voor. Maar het kan ook goedkoper. Markerbot, producent van 3D-printers, plaatste in New-York een ‘3D foto booth’ waar bezoekers voor amper $5 een replica van hun hoofd kunnen laten maken.

 

Decoratie en zelfs eten printen

Met 3D-printing wordt het mogelijk om gepersonaliseerde decor stukken te laten printen op maat van jouw evenement. Denk aan tafeldecoraties, logo’s, gepersonaliseerde 3D naamkaartjes, gadgets, … Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het printen. Er zijn zelfs 3D-printers op komst die voedsel kunnen printen. Zo doet NASA een experiment om pizza’s in de ruimte te kunnen printen, maar je zou er evengoed chocolade figuurtjes voor je gasten mee kunnen printen.

 

3D model van event setting

Architecten gebruiken 3D-printing om 3D modellen te maken van hun tekeningen. Een evenementenbureau zou net hetzelfde kunnen doen om de setting van een evenement te printen en de klant te tonen hoe de setting van het evenement er zal uit komen te zien. Ook voor beursstanden lijkt het handig op voorhand een miniatuur te printen om de klant te overtuigen.

 

De creatieve toepassingen zijn dus oneindig. En naarmate de technologie goedkoper en toegankelijker wordt zullen steeds meer 3D-prints op evenementen opduiken. Een MarketBot printer heb je tegenwoordig al voor $2.000-$3.000, plus de kost van het print materiaal.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s