Het grote misverstand over storytelling

Prachtig artikel van Christine Algera zie crachtig

medium 326973086 225x300 Het grote misverstand over storytelling

Vorige week schreef ik een recensie van een boek over storytelling dat net is verschenen, met als titel‘Overtuigen met storytelling’: Vertel, visualiseer en krijg alles voor elkaar.’ 

De auteurs, een drietal medewerkers van Microsoft met jarenlange IT-ervaring, bedachten een praktische methode om een presentatie te maken waarin je je verhaal sterk neer kunt zetten en je toehoorders voor je verhaal kunt winnen.

Bij het lezen van de titel ging het al mis.‘Overtuigen’ en ‘storytelling’ zijn begrippen die wat mij betreft niet bij elkaar horen. Want overtuigen staat gelijk aan het geven van feitelijke informatie om mensen op andere gedachten te brengen. Terwijl de kracht van een verhaal nu juist is dat je mensen op emotioneel niveau raakt, waardoor overtuigen overbodig wordt.

Dit is dan ook meteen het grote misverstand over storytelling:

Met verhalen kun je mensen helemaal niet overtuigen.

Overtuigen doe je met feiten, argumenten en misschien met cijfers en grafieken. Je probeert met zoveel mogelijk informatie te komen om de ander op andere gedachten te brengen of te winnen voor jouw standpunt. Communiceren van hoofd tot hoofd dus.

Verhalen zijn er in eerste instantie om een gevoel over te brengen. En als je dat goed doet, kun je mensen echt raken en een verbinding leggen. En dat is communiceren van hart tot hart.

Het resultaat zal dan ook echt anders zijn: ga je op basis van feiten mensen proberen over te halen, dan zullen ze met je in discussie gaan. Bijvoorbeeld of jouw informatie wel klopt. Ze gaan het checken en erover oordelen. Tot de volgende vergadering of mail zich aandient. Dan zijn ze het ook weer snel vergeten.

Als je een verhaal vertelt, neem je mensen mee op reis. En als je hen weet te raken, voelen ze welke boodschap jij wilt overbrengen. Je kunt mensen zo aan je binden, inspireren en aanzetten om iets te doen. Omdat ze zich willen verbinden met jouw bedrijf. Bovendien gaan ze het verhaal aan anderen doorvertellen.

De essentie van storytelling is het overbrengen van emotie.

Aan dit aspect wordt in het boek dat ik las nauwelijks aandacht besteed. Bijvoorbeeld hoe je ervoor kunt zorgen dat je toehoorders zich met je verbonden voelen of wat de kracht van een persoonlijk verhaal is.

En helaas zie ik ook maar weinig ondernemers en bedrijven op die manier hun verhaal vertellen. Jammer, want zo wordt storytelling een technische trucje, een van de vele marketing instrumenten die je als ondernemer kunt inzetten om je bedrijf te promoten. En dan mis je het effect dat storytelling kan hebben: een echte verbinding leggen met je klanten.

Dus, ga je je eigen verhaal vertellen? Het allerbelangrijkste is dat je een gevoel gaat overbrengen. Zorg ervoor dat je toehoorders voelen wat jouw passie is. Zodat ze ook enthousiast worden over jouw en je bedrijf.

Voordat je begint met vertellen, doe je even je ogen dicht en stel je je voor hoe de wereld eruit zou zien in jouw dromen. Waar streef je naar? Hoe ziet de wereld eruit en hoe gedragen we ons? Wat is jouw rol? Als je nu een grote glimlach op je gezicht krijgt, zit je goed. Probeer het gevoel dat je u hebt, vast te houden als je je verhaal vertelt.

Als je dat doet, voelen mensen dat jij echt meent wat je vertelt. Op die manier is de kans dat je echt iets raakt bij je klant, het grootst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s