4 tips voor het ultieme businessmodel

Je gaat pas echt geld verdienen met een goed businessmodel. Hoe weet je wat jouw kaskraker is? Het enige dat je ervoor hoeft te doen is goed om je heen kijken.

Ondernemers weten vaak niet precies wat met een businessmodel bedoeld wordt. Ze hebben er meestal niet goed over nagedacht. Een business model dwingt je om naar de samenhang in je bedrijfsactiviteiten te kijken, naar het mechanisme erachter. Dat is de essentie van een businessmodel. Het begrip laat zich het meest kernachtig in het Engels omschrijven als ‘a conceptualization of the money earning logic of a firm’.

Daarbij draait het niet alleen om revenustromen (het verdienmodel), maar juist om de samenhang tussen waardepropositie, voortbrengingsproces, kerncompetenties, partnerships, klantsegment, klantrelatie, distributiekanaal, kostenstructuur en revenustromen. Voor een verdere uitwerking van dit gedachtegoed zie ook het werk van Alexander Osterwalder.

Hoe gaat het denken in businessmodellen in zijn werk? Vragen die je bij ieder concept moet stellen zijn: wat ga je de klant bieden, hoe ga je dat produceren, hoe ga je dat aanbieden, wat kost het en wat levert het op?
Je begint bij de waardepropositie. Oftewel: welke waarde gaat jouw concept voor klanten opleveren? De twee bakjes waarin het antwoord op deze vraag kan zitten zijn het bakje ‘Goedkoper’ en het bakje ‘Beter’. Daarbinnen is sprake van een veelheid van mogelijkheden. Vooral het bakje ‘Beter’ kent vele mogelijkheden: sneller, prettiger, mooier, transparanter, beter voor het milieu, etc.

Vier tips om een concept te identificeren dat beter en goedkoper is, zijn:

1. Kijk naar aanpalende landen of markten

Diskjockeys als Lex Harding en Erik de Zwart haalden voor hun commerciële radioformules de inspiratie uit Amerika. Uiteindelijk lukte het hen om de in Amerika opgedane inspiratie om te zetten in muziekconcepten zoals Radio 538 .Ook een bedrijf als Dyson kijkt heel goed naar andere sectoren waarin zij een verschil kan maken met haar revolutionaire technologieën gebaseerd op de ervaringen met de krachtige stofzuigermotor. Zo ontstonden de Dyson Airblade (zie foto hieronder) handendroger en de luchtventilator. Ook de beroemde stofzuiger zonder stofzak is gebaseerd op een uitvinding van James Dyson in een aanpalende sector: een industriële cycloontoren die poeder verwijdert door een middelpuntvliedende kracht op te wekken die 100.000 keer groter is dan de zwaartekracht.

2. Kijk naar de keten

Arbeidsproductiviteit en taakspecialisatie zijn sterk met elkaar verbonden. Hoe meer bedrijven zich kunnen richten op de dingen waar ze echt goed in zijn, hoe productiever ze kunnen zijn. De rest laten ze over aan een gespecialiseerde derde partij. Wat begon in de landbouw – waar voorheen de mens zelf met een ploeg achter zich aan over zijn land trok, en wat nu via de os al lang ge-outsourced is naar gespecialiseerde landbouwmachines – is in de afgelopen jaren met een enorme vaart naar andere terreinen doorgezet. Na de receptie, beveiliging, IT en accounting en piekbelasting met uitzendkrachten zijn nu de finance en marketinganalyse aan de beurt. Ook innovaties laten bijvoorbeeld grote mediabedrijven en farmaceuten graag over aan startups, die ze na gebleken succes gewoon opkopen. Denk aan De Telegraaf met Hyves en Johnson & Johnson met Crucell.

3. Maak je plan schaalbaar

De grote winstmakers voor John de Mol zijn niet de tvformats zelf, maar de internationale verkoopbaarheid ervan. Maar een van de beste voorbeelden van deze waardepropositie is software. Eigenlijk is software niet veel anders dan het automatiseren en daarmee voor een breed publiek ontsluiten van specifieke kennis. Een van de marktleiders is het Duitse SAP – wat staat voor Systeme, Anwendungen, Produkte – dat met hun software wereldwijd inmiddels meer dan 183.000 bedrijven als klant heeft. Heb jij bijvoorbeeld specifieke ervaring opgedaan die van waarde kan zijn voor een groot publiek, dan kan het vertalen van jouw kennis in een geautomatiseerd product welke jouw kennis beschikbaar stelt zonder dat jijzelf ter plaatse hoeft te zijn, een interessante waardepropositie opleveren.

4. Haal de ongemakken weg

Met deze invalshoek zijn vele geniale producten ontstaan die ons het leven makkelijker maken. Zo maakte de wegwerpluier een einde aan de katoenen doek die met gevaarlijk speldenprikken moest worden vastgezet en daarna uitgewassen. Het gele tennisracket onder spanning maakte een eind aan bloedvlekken op de muur van muggen en levensgevaarlijke balanceeracts op bedranden met een opgerold tijdschrift. De opgooitent van het Franse Decathlon (zie foto) maakt een eind aan een belangrijke kampeerderfrustratie, die na een lange reis nu veel minder moeite hoeven doen om de tent op te zetten.

Het Zweedse Eton zorgt er met hun overhemden voor dat je niet meer hoeft te strijken, TomTom met haar intelligente navigatiesysteem dat je niet meer hoeft te filerijden. En ook het eerder genoemde Dyson heeft door middel van een herhaaldelijk ervaren ongemak de kiem gelegd voor de Airblade. Zo stelt James Dyson: “Je houdt je handen onder een handdroger, wrijft een beetje, dan geef je het op en veegt de handen droog aan je broek. Dit is iets dat mij altijd ergerde.”
Bovenstaande voorbeelden laten zien dat het loont om goed om je heen te kijken. Wat is het ongemak en kan dat anders, dat wil zeggen beter en goedkoper? Kan je zaken die elders al succesvol zijn hierop toepassen, activiteiten ergens anders neerleggen, dan wel je eigen unieke kennis hierop loslaten? Goed kijken, analyseren en associëren. Met die menselijke eigenschappen zijn al heel veel grote succesvolle ondernemingen opgebouwd.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s