De hype voorbij: relaties bouwen door contentmarketing

De term contentmarketing is niet nieuw, maar valt wel steeds vaker en lijkt een hype onder adverteerders te zijn. Zijn merken de uitgevers van de toekomst?

Waarom contentmarketing?

Uitgevertje spelen is leuk, maar wat is voor merken de commerciële waarde van contentmarketing? Contentmarketing kán bekendheid, reputatie en zelfs business toevoegen, maar alleen met een strakke contentstrategie als geïntegreerd onderdeel van de marketingstrategie.

Dus contentproductie puur voor SEO-doeleinden? Nee. Contentproductie puur voor het realiseren van pageviews? Nee. Contentproductie puur voor het realiseren van likes? Nee.

Het probleem met bovenstaande doelstellingen is dat het op papier mooie resultaten oplevert (wow, 100 likes!), maar het nog niets zegt over de waarde die content speelt in de relatie tussen merk en consument. Contentmarketing wordt te vaak – eenzijdig – gekoppeld aan bereiksdoelstellingen. Naast bereik zouden meer marketeers zich ook druk mogen maken over de kwaliteit van de content in relatie tot de reputatie van het merk en waar mogelijk ook tot sales.

Natuurlijk hoeven niet alle marketinginspanningen tot een directe verkoop te leiden, maar is de tijd niet al lang voorbij dat sec het bereik iets zegt over het succes?

Content in de customer journey

Contentmarketing zou een minder geïsoleerde plek in de marketingmix moeten hebben. Het is niet alleen een leuk inhakertje op Twitter of een grappige visual op Facebook. Content kan een belangrijke influencer zijn in de customer journey. In het verleden was de customer journey redelijk rechtlijnig en overzichtelijk voor merken en zag er zo ongeveer als volgt uit: impuls >> merkvoorkeur >> oriëntatie >> aankoop. Simpel gezegd richtten merken zich op het creëren van merkvoorkeur via massamediale campagnes, zodat de consument vlak voor de aankoop in de oriëntatiefase al een keuze voor een merk gemaakt had.

Anno 2013 is de oriëntatiefase vele malen belangrijker geworden in de customer journey. De gemiddelde consument raadpleegt volgens Google’s Zero Moment Of Truth 10,4 bronnen voordat hij overgaat tot aankoop. Dat is dus hét moment om aanwezig te zijn. Zou het als merk niet handig zijn als de eigen content een of meer van de 10 bronnen is die geraadpleegd wordt in de oriëntatiefase? Inspirerende content die emotie oproept en die bijdraagt aan de merkvoorkeur, in dé fase waarin besloten wordt tot aankoop.

Lees verder op marketingfacts.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s