Denemarken wint Eurosongfestival, ik heb genoten zaterdagavond!

Het was een zeer hoogstaand Eurovisiesongfestival zaterdag, leuke show en goede nummers!

Het Eurovisiesongfestival zal volgend jaar plaatsvinden in Denemarken. Dat land won zaterdagavond immers (niet helemaal onverwacht) de 58ste editie van het liedjesspektakel. In de Malmö Arena in Zweden kon de sprookjesachtige Emmelie de Forest (20) het best overtuigen met haar song ‘Only Teardrops’. België eindigde op een gedeelde elfde plaats, net na Nederland dat negende werd.

De 20-jarige Emmelie de Forest wist met haar vreugde geen blijf.
Farid Mammadov voor Azerbeidzjan. 
Roberto Bellarosa bracht een feilloze, emotionele versie van zijn ‘Love Kills’. 

Azerbeidzjan haalde met Farid Mammadov de zilveren ‘medaille’ binnen. Oekraïne vervolledigde de top drie, gevolgd door Noorwegen en Rusland. Met de overwininning van vanavond is het al de derde keer dat Denemarken helemaal bovenaan eindigt. 26 landen namen deel aan de grote finale.

Toonvaste Bellarosa
België haalde dankzij de feilloze prestatie van een bijzonder toonvaste en emotionele Roberto Bellarosa een mooie elfde plaats binnen. Even zag het ernaar uit dat we dankzij Bellarosa’s liefdesliedje ‘Love Kills’ in de top vijf zouden eindigen, maar dan gingen we toch nog wat plaatsen achteruit. De 18-jarige jongeman werd afgevaardigd door de Franstalige omroep RTBF.

“Ik ben erg tevreden en fier dat ik België zo ver heb kunnen brengen in de finale. Men heeft mij onderschat na de nationale selectie. Vanavond heb ik mijn beste prestatie neergezet en heb ik kunnen bewijzen dat ik, ondanks mijn jonge leeftijd, een dergelijke verantwoordelijkheid aankon.” Van plankenkoorts was er bij Bellarosa geen sprake: “De druk was enorm. Maar ik heb me goed geamuseerd voor de 15.000 aanwezigen in Malmö en de miljoenen televisiekijkers.”

Ons land kreeg het maximale puntenaantal (12) van Nederland. Ook Rusland en Zweden konden de Belgische inzending wel smaken en gaven respectievelijk 8 en 7 punten. Zelf beloonden we op onze beurt Nederland met het maximale puntenaantal, gevolgd door Denemarken (10 punten), Oekraïne (8), Noorwegen (7), Italië (6), Azerbeidzjan (5), Rusland (4), Moldavië (3), Griekenland (2) en Zweden (1).

Anouk voor Nederland.

Zlata Ognevich (l) voor Oekraïne met reus!


Nederland

Onze noorderburen deden het met ‘Birds’ van Anouk nog net iets beter dan ons en vielen net binnen de top tien als negende. En zo behaalt Nederland de hoogste eindpositie in veertien jaar. Volgens de commentator van BBC was Anouk eigenlijk “te goed is voor het Songfestival”.

“Welverdiend”
Het is nu aan winnaar Denemarken om de volgende editie van het Eurovisiesongfestival in 2014 te organiseren. Volgens de Belgische zanger Bellarosa was de Deense overwinning alvast meer dan terecht: “Ik ben erg tevreden voor Emmelie. Het is een sympathiek meisje. Haar overwinning is welverdiend.”

Bellarosa, die vandaag om 16.40 uur landt in Zaventem, weet alvast hoe hij zich de komende dagen zal bezighouden: “Ik ga uitrusten en nieuwe liedjes schrijven. ‘Love Kills’ maakt nu deel uit van mijn leven. Ik hoop het nu te delen met het publiek dat me erg aangemoedigd heeft.”

Uitslag finale Eurovisiesongfestival
1. Denemarken 281 punten
2. Azerbeidzjan 234 punten
3. Oekraïne 214 punten
4. Noorwegen 191 punten
5. Rusland 174 punten
6. Griekenland 152 punten
7. Italië 126 punten
8. Malta 120 punten
9. Nederland 114 punten
10. Hongarije 84 punten
11. België/Moldavië 71 punten
12. Roemenië 65 punten
13. Zweden 62 punten
14. Georgië 50 punten
15. Wit-Rusland 48 punten
16. IJsland 47 punten
17. Armenië 41 punten
18. Verenigd Koninkrijk 23 punten
19. Estland 19 punten
20. Duitsland 18 punten
21. Litouwen 17 punten
22.Frankrijk 14 punten
23. Finland 13 punten
24. Spanje 8 punten
25. Ierland 5 punten
De Zweedse Loreen wist vorig jaar de overwinning binnen te halen. 
Alyona Lanskaya voor Wit-Rusland. 
Dina Garipovaof voor Rusland. 
De Finse Krista Siegfrids (l).
Margaret Berger voor Noorwegen
Cezar voor Roemenië
Cascada voor Duitsland. 

 

Geef een reactie

