Algoritmes luiden einde van het ‘Mad Men’-advertentietijdperk in

Men zal in de advertentiewereld het een en ander anders moeten gaan doen! Dat geldt trouwens ook voor de “sportwereld” die met traditionele sponsoring ‘alleen’ het niet meer gaan redden in de toekomst! Voor alle duidelijkheid het is een en/en verhaal!

De grote Amerikaanse tv-netwerken verkopen het gros van hun advertentietijd voor het komende seizoen tijdens grote evenementen met veel spektakel, rode lopers en glamour.

Daartegenover staat echter ‘programmatisch kopen’: de technologie waarmee marketers via verfijnde algoritmes goedkope en gerichte advertenties op tal van websites kunnen kopen. Emily Steel voorspelt in de Financial Times dat deze innovatie de hele advertentie-industrie zal transformeren.

De voordelen van programmatisch kopen liggen voor de hand: het is goedkoop en de advertenties kunnen rechtstreeks gericht worden op specifieke marktsegmenten. Indien de technologie ook zou worden toegepast op de markt voor tv-advertentietijd, zou dat gevolgen hebben voor de media- en advertentiesector (die 518 miljard dollar waard is) en voor de programma’s die worden uitgezonden.

Bedrijven als Google, Facebook en AOL zijn de eersten om digitale videoadvertenties te promoten als alternatief. Tal van advertentiebureaus zijn daar vast niet ontevreden over. De manier waarop de grote netwerken al tientallen jaren hun advertentietijd verkopen veroorzaakt immers oplopende prijzen terwijl de kijkcijfers dalen.

“Programmatisch kopen is eenvoudigweg een efficiëntere manier om advertenties te kopen en gerichte boodschappen te versturen naar potentiële klanten,” verklaart Brian Lesser, chief executive bij de Britse advertentiemultinational WPP.

Uiteraard zullen de netwerken en sommige reclamebureaus zich tegen deze evolutie verzetten – het zou immers hun inkomsten doen dalen. Programmatisch kopen heeft echter te veel voordelen en wellicht kan niemand de trend nog tegenhouden.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s