5 manieren waarop restaurants ons duurdere items doen bestellen

Restaurants hebben tal van trucjes om hun klanten naar de meest lucratieve opties op het menu te gidsen.

De Britse krant The Guardian somt enkele van de meest effectieve technieken op.

  • We scannen menu’s meestal van links naar rechts en van boven naar onder (in een Z-vorm). Al wat vet of cursief gedrukt, in een kader of naast een foto staat, trektin het bijzonder onze aandacht. Bovendien zijn we geneigd om wat ons eerst opvalt te bevoordelen tegenover de rest.

  • Er bestaat een optimaal aantal menu-items. In fastfood restaurants kiezen we liefst uit zes dingen per categorie en in chique restaurants uit zeven voorgerechten en desserts en uit tien hoofdgerechten. Staan er minder gerechten dan het ideaal op het menu, dan voelt men zich begrensd. Staan er meer op, dan komt dat overweldigend en verwarrend over.

  • Een ‘etnisch’ klinkende naam of een poëtische beschrijving kan een gerecht veel meer in de smaak doen vallen. Tegenwoordig beginnen sommigen zich af te zetten tegen het gebruik van clichés zoals ‘authentiek’, ‘op grootmoeders wijze’ of ‘besprenkeld met’ en ‘op een bedje van’…

  • Onderzoek wijst uit dat de muziek en atmosfeer van een restaurant de winstgevendheid beïnvloedt. Klassieke muziek spoort aan om dure wijnen en chique gerechten te bestellen, Franse en Duitse muziek doet hetzelfde voor Franse en Duitse wijn en popmuziek voor frisdrank. Trage muziek en lavendel zorgen ervoor dat mensen langer blijven zitten.

  • Ook de relatieve positie van bepaalde items speelt een rol. Door de meest lucratieve items naast de allerduurste op het menu te plaatsen, worden die voor de klant plots relatief goedkoop. We bestellen tenslotte meestal de op één na goedkoopste wijn en gebruiken ‘combinaties’, rijsttafels of geadviseerde menu’s als excuusjes om meer te eten (en meer uit te geven).

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s