Reclame verleidt ons meer dan ooit (ook al willen we dat niet)

‘Twee derde van de bevolking ergert zich aan reclame op internet. De irritatie is daar veel groter dan bij andere media.” Is de conclusie van een baas van een “(reclame) communicatiebureau”!  Zou kunnen kloppen want op het internet kan je de reclame nl. niet doorspoelen en dat is zeer irritant! Op tv hebben we daar geen last van, daar kunnen we (voorlopig toch nog) gewoon doorspoelen!

“Wij, de consumenten, willen niets meer door ons strot geramd krijgen” zegt Dhr Van Dyck maar we moeten wel de vele reclame slikken van bv een gesubsidieerde VRT, waarmee ik dan anderzijds ook akkoord ben dat gratis niet bestaat! (Zelfs in mijn geboortestad Hasselt zijn ze tot dat besluit gekomen!)

Als we naar de radio willen luisteren ‘rammen’ ze wel nog altijd de reclame door onze strot! Tenzij je een snelle zapper bent🙂

‘De klant wil een tastbaar voordeel, een persoonlijke band met het product én het gevoel dat het merk ook maatschappelijk iets bijdraagt. En dan is hij verkocht.’ daarover ben ik het wel eens, maar een directeur van een (reclame) communicatiebureau die zegt dat: ” de meest succesvolle campagnes verlopen via de klassieke weg. Tv, radio, kranten en magazines blijven de beste manier om een publiek te bereiken” die geloof ik dan weer niet voor de volle 100% vanwege ‘zijn’ boterhammetjes  :) en daar is dan natuurlijk ook weer niks mis mee!  Smakelijk!

 

‘Do us a flavor!’, zegt chipsfabrikant Lay’s. In het Nederlands: ‘Maak je smaak!’ Aan ons, de anonieme consumenten, vragen de grote bazen in Amerika wat de chips van de toekomst worden. Wat een eer! Wat een verschil met vroeger, toen zout, paprika en pickles door onze strot werden geramd. Leve Lay’s!

Zappende shoppers

Participatie, het is anno 2013 een van de nieuwe sleutels tot succes op de reclamemarkt. Dat zegt Fons Van Dyck, hoofd van communicatiebureau Think.BBDO en autoriteit in de sector. In zijn nieuwe boek Reclame: Dood of Levend zegt hij dat de sector zich de voorbije vijftien jaar heruitgevonden heeft.

‘Tot 2000 was reclame vooral eenrichtingsverkeer. De producent peperde ons in hoe goed zijn product wel was. En we geloofden dat, want we waren trouw aan een merk. Tachtig procent van de mensen veranderde zelden van supermarkt.’

Nu is het anders, zegt Van Dyck. ‘Nu lopen we met vier verschillende supermarktkaarten op zak. Vijftig procent van de mensen zijn zogenaamde light buyers: zappende shoppers. Ze hebben hun eigen idee over een product, en willen dat ook ten uitvoer zien.’

Moeilijk publiek, zou je denken, maar de reclame past zich aan. Voor Lay’s kiezen we smaken, voor Dove tekenen vrouwen zichzelf. We mogen meedoen, en dat vinden we fantastisch. En net omdat we niet langer leven met oogkleppen, zijn we te verleiden.

Irritatie op internet

Ideaal platform voor die participatie is het wereldwijde web. Dus zou je denken dat dat ook het reclamemedium bij uitstek is. Maar dat is niet zo, zegt Van Dyck. ‘Twee derde van de bevolking ergert zich aan reclame op internet. De irritatie is daar veel groter dan bij andere media. Daarom: de meest succesvolle campagnes verlopen via de klassieke weg. Tv, radio, kranten en magazines blijven de beste manier om een publiek te bereiken. Internetpubliciteit is vaak een goede aanvulling, maar is op zichzelf niet zo efficiënt.’

Conclusie: reclame werkt zeker nog. Alleen is ze veranderd. Wij, de consumenten, willen niets meer door ons strot geramd krijgen. We willen het gevoel hebben dat we het zelf inlepelen. Van Dyck: ‘De klant wil een tastbaar voordeel, een persoonlijke band met het product én het gevoel dat het merk ook maatschappelijk iets bijdraagt. En dan is hij verkocht.’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s