Het homepage-dilemma: wel of geen doelgroepingangen?

Stakeholder Xperience Management

Wel of geen doelgroep-ingang?
Bij het ontwikkelen van nieuwe websites of een redesign, staan bedrijven regelmatig voor de vraag of zij de homepage moeten indelen naar doelgroepen. Dit is een lastige vraag, omdat het van veel verschillende factoren afhangt. Dit artikel beschrijft richtlijnen voor het wel of niet gebruik maken van doelgroep-ingangen en geeft aan waar je aan moet denken.

Allereerst: wat is een doelgroep-ingang eigenlijk? Als organisatie stel je doelgroepprofielen op, gebaseerd op een aantal relevante kenmerken die zij gemeenschappelijk hebben. De doelgroepen zie je dan als directe ingang terugkomen op de homepage.

Wanneer en waarom je wel voor doelgroepingangen kiest

De meerderheid van de content op je website is exclusief voor bepaalde doelgroepen bedoeld. Dit betekent dat de doelgroepen zo van elkaar verschillen, dat zij informatie ‘uit een andere doelgroep’ niet snel raadplegen. Hun informatiebehoeften lopen sterk uiteen. Een bekend onderscheid is het verschil tussen consumenten en bedrijven bij bijvoorbeeld telecomproviders en verzekeraars. De website opent default op de doelgroeppagina die het meest wordt gebruikt of het belangrijkst is voor de organisatie. Een website die gebruik maakt van deze indeling is bijvoorbeeld ZilverenKruis Achmea.

ZilverenKruis maakt gebruik van een veelvoorkomende doelgroep-ingang

Voordelen van doelgroepingangen

De belangrijkste voordelen van doelgroepingangen:

  • Het hebben van verschillende ingangen draagt ook bij aan een corporate uitstraling. Een usability test voor Zwitserleven wees bijvoorbeeld uit dat bezoekers positief verrast waren dat Zwitserleven meerdere doelgroepen bedient. Dit zorgde voor meer vertrouwen.
  • Een ander voordeel is dat je de informatie per doelgroep op maat kunt maken, door de copy, beeldtaal en de ‘tone of voice’ per doelgroep aan te passen.

Hou rekening met de volgende twee punten als je voor doelgroepingangen kiest:   lees meer op  Frankwatching.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s