99 procent beschikbaarheid online

Mijn cloudprovider belooft 99 procent beschikbaarheid, maar wat betekent dat precies? Ywein Van den Brande (foto), informaticus en advocaat bij Crealaw, geeft antwoord.

Het algemene principe is dat een leverancier zijn diensten moet leveren overeenkomstig wat u van een professionele dienstverlener mag verwachten. In de cloud (hardware en software via het internet, nvdr) is dat niet anders. Aangezien dit criterium voor discussie vatbaar is, wordt vaak in een Service Level Agreement of SLA (document met rechten en plichten tussen aanbieder en afnemer van de dienst, nvdr) afgesproken wat u juist van de leverancier mag verwachten. U kan de lat voor de leverancier hoger, maar ook lager leggen. Daarvoor zijn verschillende technieken. Wanneer u een SLA (zelfs van 99 procent) aangeboden krijgt, betekent dit niet automatisch dat u veilig bent. Lees de kleine lettertjes, en let voornamelijk op volgende punten:
lees meer op  trends.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s