Waarom Duitsland amper jeugdwerkloosheid kent

Jef Staes zegt het al een tijdje: diplomavrij onderwijs! Toch even het Duitse model bekijken en zo snel als mogelijk toepassen!  Maar eerst Visie en Strategie en dan actie!  Lange termijn denken en dan korte termijn handelen! Onder geen enkele voorwaarde andersom!

German soccer fan

 

Nog niet zo lang geleden werd het Duitse onderwijssysteem met zijn bedrijfsstages zwaar bekritiseerd, maar vandaag blijkt het de beste bescherming te bieden tegen jeugdwerkloosheid. Dat zegt Stefan von Borstel, politiek redacteur van de Duitse krant Die Welt. Onder meer de Europese Commissie en de Amerikaanse president Barack Obama hebben het Duitse duaal onderwijssysteem al geroemd en in andere landen wordt gekeken op welke manier het Duitse model ook in hun onderwijssysteem zou kunnen worden geïntegreerd.

“In Europa worden meer dan vijfenhalf miljoen jongeren met werkloosheid geconfronteerd,” merkt Stefan von Borstel op. “In de crisislanden Spanje en Griekenland is de werkloosheid bij jongeren al opgelopen tot meer dan 50 procent en ook in Portugal en Italië slaagt één op de drie jongeren er niet in een baan te vinden. In Duitsland blijft de jeugdwerkloosheid daarentegen onder de grens van 8 procent. Binnen de hele Europese Unie komt alleen Oostenrijk met een cijfer van 8,9 procent in de buurt.”

“Het succes is te danken aan het duaal onderwijssysteem, waar theoretische lessen op school gepaard gaan met praktische stages in de onderneming. Een systeem van gelijktijdig studeren en werken zijn de meeste Europeanen echter niet gewend. Ook de Amerikaanse president Barack Obama heeft echter erkend dat dit systeem ervoor zorgt dat jongeren bij het afsluiten van de schoolcarrière een technische bagage hebben opgebouwd die hen voor het bedrijfsleven onmiddellijk inzetbaar maakt.”

“De buitenwereld heeft nochtans lang neergekeken op het Duitse systeem. Praktische trainingen zijn voor de meeste waarnemers immers inferieur aan een academische vorming. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) merkte geregeld op dat Duitse te weinig universitairen opleidde. Voor vele internationale onderwijsexperts zijn universitaire diploma’s immers de absolute maatstaf. Toch begint het stilaan door te dringen dat de innoverende capaciteit van de Duitse industrie mogelijk gelinkt zou kunnen worden aan het gehanteerde onderwijssysteem.”

“De wereldwijde economische crisis heeft van het Duitse model een exportproduct gemaakt. Duitsland heeft met zes lidstaten van de Europese Unie een samenwerking opgezet voor het organiseren van gerichte opleidingen. Bovendien voeren Duitse bedrijven het opleidingssysteem ook door in hun buitenlandse vestigingen.” Stefan von Borstel geeft wel toe dat het systeem geen absolute garantie op succes biedt, aangezien de bedrijven ook in staat moeten zijn om stageplaatsen open te stellen. Dat kan alleen wanneer ook de economie goede resultaten laat optekenen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s